• Meria

Täta brunnen...

Vi köpte hus i höstas med egen brunn. Nu har vi gjort ett vattenprov och det visade sig att vattnet var otjänligt De sa att troligtvis läcker det in markvatten och då måste vi täta brunnen.

Nån med erfarenhet av detta? Vart ringer man och hur mycket går det på ungefär?

♥ Loke - Vår Julaftonsgosse ♥
  • Svar på tråden Täta brunnen...
  • Venusmannen

Aj då.
    Var vattnet verkligen bedömt som otjänligt?
    Då är ju gränsvärdena rejält överskridna troligen.

Jag skulle misstänka att det är en brunnsborrningsfirma, kanske efter rekommendation från, och i samarbete med en rörinstallatör.

En sådan tätning kan ju även gå sönder i framtiden. Och då finns kanske risk att ni dricker otjänligt vatten "utan att veta det".

Jag hade tvekat att göra denna lösning, och istället övervägt att borra ett nytt hål.

• Meria

Det är just det vi är rädda för, för att gräva ny brunn blir svinigt dyrt. Men vattenprov åker man ju på att göra varje år iom det beskedet. Men ok, det finns sånna speciella firmor? De som har hand om vattenprov borde väl veta vart man ringer kanske...

...och ja, de var rejält överskridna, iaf på det mikrobiologiska. Kemiska var tjänligt med anmärkning... Det är en grävd brunn vi har, inte en borrad, om det gör nån skillnad?

Man blir så förbannad när man köper ett hus och så kommer en sån här smäll direkt Från att lita på vår mäklare så känner vi oss blåsta. Ringde honom direkt nämligen, han kontaktade säljarna med de vägrar hjälpa oss. Nu måste vi bevisa att vattnet var dåligt redan innan förra ägaren dog (det är ett dödsbo) och hur fasen gör man det? *suck*

• Venusmannen

Ja, det var ju en kämpig sits ni hamnat i..

Och det är alltså mikrobiologiska problem i en grävd brunn.
    Är det avloppsvatten som tränger in då?

Jag antar att ni tagit flera prover, för att utesluta fel från labratorier etc.?

Jag kan inte se någon annan utväg än att borra efter nytt vatten, efter en ordentlig analys av en geolog om var det fanns störst chans till bra vattenkvalité. Men det finns aldrig några garantier.

Ni har ju en kostnad oavsett vad ni gör, så mitt tips är ju att göra det ordentligt en gång för alla.

Att bevisa att problemet funnits redan tidigare är ju naturligtvis svårt. Att dessutom försöka driva någon juridisk process mot ett dödsbo är ju ytterligare svårare.

• Meria

Vi har inte hunnit med ett till prov, ska ta en nu i februari. När vi tog vattnet hade vi bott här i 2-3 veckor, så först funderade vi på om vattnet stått stilla för länge och därför visade höga värden. Det trodde inte de på labbet, men som sagt, vi ska göra ett till prov.

De sa att det var markvatten som trängde in... Men säkert avlopp också

När vi gjort ett till test och det visar samma värden, så ska vi kolla upp mer vad det kostar att gräva ny brunn. Troligtvis försöker vi täta först och tar den större summan med gräva brunn senare när jag har jobb...

Funderar på om det finns nån försäkring som kan hjälpa med detta?

• Venusmannen

Men ni använder väl inte vattnet som dricksvatten nu då?

Jag tror inte ni skall gräva en ny, utan borra istället.

Ingen närliggande fastighet som ni kan "låna" vatten av under tiden?

• Meria

Nej, vi kokar vattnet och har i kylen till de tillfällen det behövs, men hittills har vi gått runt det. Får bestämma oss för en mer långvarig lösning sen...

Får se vad de rekommenderar, med grävd eller borrad. Jag är inte helt med på skillnaden praktiskt sen...

Hoppas att nästa test visar att vattnet visst är ok *drömma går ju*.

• Ogglas

Vad gav analysen utslag på? Vi gjorde ett test på vår grävda brunn och fick följande anmärkningar:

Vattnet hade lite hög totalhårdhet men det som gav anmärkning var Nitrat (NO3), Fluorid, Koliforma bakterier och Escherichia coli (E. coli). Så som vattnet var kunde vi inte ge det till vår son då det var risk för methämoglobinemi (försämrad syreupptagning i blodet). Fluorid var inte skadligt utan hade enbart anmärkning som "EJ kariesförebyggande" och därav valde vi att inte göra något åt det. 
    Vi fick en offert från Svensk Vattenanalys på 36650:- men sen tillkom installation, totalt cirka 50000:- med arbete. 

Tog sen in en offert från Aqua Invent. Blev ett MKSN-15 och UV Blackcomb 5.1.med installation av bolaget Libradon. Totalt gick det på 29225 SEK med filter och installation. Behöver nu byta UV lampa en gång om året och salt till nitratfiltret beroende på användning. Det är dock inte ofta salt behöver fyllas på och saltsäckarna finns att köpa på Bauhaus. Värt att notera är att nitratfiltret kräver ett avlopp men annars är det bara vanliga eluttag som krävs. Installerade filtren vid pump/hydrofor. 
    Skulle kostat oss runt 200000:- SEK att borra så det kan absolut vara värt att åtgärda en grävd brunn. På grund av att det ofta blir läckage så gjorde vi faktiskt inte vid någon tätning utan lät allt vara. 
    Vid senaste vattenanalysen hade vi inga anmärkningar och vattnet höll samma kvalitet som ett kommunalt dricksvatten med normal hårdhet.

Lycka till!

Länk till salttabletterna:
Svar på tråden Täta brunnen...