• 9799

Någon som varit på Medelhavskryssning?

Vi har bestämt att vi ska åka på en kryssning i medelhavet i sommar. Nu undrar jag om det är någon som varit på en sådan och kan svara på några frågor. Skulle bl a vilja veta hur uppklätt det varit på båten? Gungar det mycket? Osv. Tack!

• Svar på tråden Någon som varit på Medelhavskryssning?
  • Kix01

Vi var på medelhavskryssning på vår brällopsresa men det är ett tag sen, 2001-Flög till Mallorca och sen gick båten till Napoli, Sicilien, Menorca, Tunisien och malta. Det var helt underbart förutom en natt (mellan Tunisien och Malta) då det var värsta stormen, tyckte vi men inte besättningen... Vi är hemskt sjösjuka båda två men det var enda natten vi var dåliga. eftersom det var bröllopsresa hade vi 1 av 9 lyxiga sviter och det var helt underbart. Hade två betjänter som passsade upp oss hela tiden och egen solbalkong och dubbelsäng!
    Det var ganska uppklätt, inte jeans och sånt direkt. Ett tips är att undvika poolerna åp båten för det finns mycket bakterier och sånt där. Massor av shower och kul underhållning på kvällarn aoch fint utbud av utflykter på varje ställe där vi stannade. Inte billigt direkt men ett minne för livet. Maten på kvällen var 5-7 rätter och så hade de olika bufféer uppdukade hela dagarna!!! Det var nästan det bästa!!!

• 9799

Vi åker ochså på vår bröllopsresa! Vi gifter oss på Arlanda precis innan vi åker. Vår båt går ifrån Venedig via grekiska öar och Kroatien. Vi har ochså valt en lyxhytt med balkong. Kul att höra att ni var nöjda. Blev ni sjuka av poolen eller? Hur dyr är drickan ombord? Annars förutom den gungiga natten, var det lugnt på havet? Det står i våra papper att det är 3 finmiddagar där killar har suit and tie och tjejer eveningdress. Hade ni såna kvällar och hur uppklätt menar dom egentligen??
    Många frågor och väldigt tacksam för dina svar.!

• Kix01

Mysigt med böllopsresa på båt! Vi åkte med Suncruise eller nåt sånt, har jag för mig i alla falll. Lyxhytten med balkong är guld värd! det var det bästa på hela resan. Vi hade som sagt 2 uppassare som gjorde allt, packade upp våra väskor, tog frukostbeställning, fyllde på läsk och frukt i rummet etc. På middagarna funkade det så att vi fick välja tid för man åt i två omgångar typ 19 eller 21.Borden var för 6 pers och vi blev placerade med en annan svensk familj och hade det bordet, den tiden och det sällskapet hela veckan. När vi checkade in på båten fick vi som et kreditkort som vi fick ta hemskt foto till, det användes sedan till betalning och aktiviteter så man visade bara upp detta och betlade aldrig något förrän vid utcheckningen. Vi blev inte sjuka av vattnet i poolen men hade hört om andra som blivit det så vi badade inte där. Båten gick ju på nätterna och varje morgon vaknade vi någonstans och på båten fanns det utflyktsprogramm med 3-4 olika utflykter på varje stopp som man fick boka in sig på i förväg. Det brukade vara nån heldagsutflykt, nån halvdag, nåt kulturellt, nåt med bad etc och dessa var helt anpassade för vår båt. Särskilda bussar med Suncruisepersonal mötte vid hamnen och visste exakt när vi skulle vara tillbaka så sdet var jätteskönt att slippa stirra med det. Tror vår båt hette Sunbird och så fanns nån mindre som hette carousell.
    Förutom den hemska stormnatten hade vi inga problem med gung, är väldigt sjösjuka båda två. Det gör mycket med så stor båt och framför allt med egen balkong. Däremot ligger lyxhytterna längst upp och längst fram så när det gungar blir det ju värst där. Jag var helt knäckt efter stormen vi hade den natten, mer rädd än sjösjuk eg, men på morgonen sa vår "betjänt" att det bara varit 2 m höga vågor och de hade varit med om 20 m höga så det var väl ingen fara eg.
    Min man hade kostymbyxor och skjorta på middagarna och jag hade klänningar. Inte kortkort men inte heller balklänning direkt.
    Det var en underbar upplevelse och jag är megaavis på er rutt, den tilltalar mig mer än vår gjorde. Vilken båt åker ni med? Och vad coolt att gifta sig på flygplatsen innan!!!! Vi hade stort bröllop med 120 gäster och önskade osspengar till resan av alla så det räckte precis till lyxhytten och hotellövernattning innan planet gick och lite fickpengar. När ska ni åka eller är det hemligt?

• ImLost

vad spännade det låter ..vad kostar en sådan kryssning..ca? :)

• 9799

Kul att du vill berätta! Mycket tacksam! Båten går den 22/7 och kommer in igen den 29/7. Vi åker med ett Italienskt rederi som heter MSC, fartyget heter Armonia. Tack och lov att våran "suit" ligger i mitten på båten, där det gungar minst. Ska ringa och boka vigseln på arlanda nu.
    Imlost: hela kalaset m. flyg t/r och kryssningen ligger på ca 20.000 per/person.

• Kix01

Vi betalade 36000 för båda men den dyra lyxsviten gör att priset skjuter i höjden! Det fanns de på vår båt som bara betalat hälften och säkert mindre än det.

• 9799

Man kan säkert hitta billigare om man har lite is i magen och väntar tills lite närmare. Men det är ju inte så att man törs vänta. Inte den här gången!! Det enda löjliga var att man inte kunde boka ett paket med flyg och kryssning om vi ville ha en finare hytt. I paketet kunde man bara få hytt utan balkong och insider hytt. Konstigt!! Så vi får boka reguljär flyg. Men det går ju det ochså!

• Kix01

Oj då, mysko. Vi flög med Ving, men hade problem att få en sån hytt vi ville ha, vi fick byta rutt, hade eg åkt en annan men satte hytten i första rum!

• 9799

Det gjorde vi ochså!! Hytten är jätteviktig!

• 9799

Orkar du en fråga till? Hur är maten? För vuxna och för barn om du tänkte på det. Finns det t ex pommes frites och sånt som barn gillar?

• Kix01

Vi fick massor av mat... De hade olika bufféer uppdukade nästan dygnet runt, frukost, fika, lunch, mellanmål, fika, nattmat etc med olika teman t ex chokladstatyer och isskulpturer med olika frukter... Tacobuffé på nätterna... Underbart. Middagen vi fick bestod av fem rätter där man hade ett par alternativ till allt, typ 2-3 olika sallader, 2-3 olika soppor, huvudrätter, tillbehör, efterrätter etc att väljam mellan. Maten i sig var kanske i direkt flera stjärnor i guide michelin men helt ok särskilt med tanke på hur många de lagade till. Lite avis på er...

• 9799

Men visst borde det finnas barnmeny??

Svar på tråden Någon som varit på Medelhavskryssning?