• liselotte72

Slalom när börja?

Tänkte höra med er som åker slalom och har barn,när ställde ni era småttingar på skidor för första gången,hur gamla var de?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Slalom när börja?
  • Mia m Rasmus

Rasmus provade att stå på ett parskidor första gången till jul och då var han nästan 2 år. Inte populärt alls, mycket roligare med pulka

• Pingeling

Vi åkte första gången när Noel var 3, det gick väl sådär, han vill inte åka i den lilla fjantiga barnbacken utan i dom stora..*ler*.. Andra året satte vi honom i skidskola det gick mycket bättre..

• katinka1

Kan bara prata för mig själv. Stod pa slalomskidor första gangen när jag var 2,5 ar och skrek som en gris. Ett ar senare gick det väldigt mycket bättre. Kompisen akte när hon var tva och det gick jättebra. Säkerligen väldigt olika

• liselotte72

Ok!
    Ida är 2 år och 4 månader då vi åker upp till sälen.
    Tänke för skoj skull om jag skulle hyra ett par skidor men det kanske är dumt.

• Mia m Rasmus

Du kan ju hyra en halv dag för att testa, så får du ju veta om hon tycker det är kul

• liselotte72

Ja det skulle jag ju kunna göra,blir nog en stund i backen man sent glömmer
    Finns det selen att hyra med tror du Mia m rasmus?

• Vilhelmina

Äldsta var fem fyllda första gången. Vi fick muta honom med Kinderegg varje dag efter avslutad skidskolelektion (Jag tycker att KE är skit, så det var en STOR muta i vår familj). År två, mutade vi med kexchoklad, och han tyckte inte att det var roligt. År tre, som sjuåring, släppte det och han älskar det nu!

Eftersom dottern alltid har varit fysikt mer våghalsig en sin bror fick hon börja testa vid 3 1/2 med skidlekis. Hon gillade det inte, och därför var det muta även där. Förra året, vid 4 1/2, släppte det och hon tar sig nu ner även för svart puckelpistar (även om det var ett misstag att vi hamnade i en...)

Trean, som är 1 1/2 nu, får nog vänta ett par år innan vi ens prövar pjäxor på honom.

Detta blir vår fjärde slalomvinter. De två första åkte vi en vecka per säsong, förra året (och i år) blev det två veckor på raken vilket jag tror bidrog till att deras entusiasm för slalomen ökade.

Jag tycker inte att det är någon idé att börja för tidigt, men med så mycket annat är det indivduellt för varje barn.

• Mia m Rasmus

Jag vet inte om man kan hyra selen, jag tror inte det, men annars kan du säkert köpa en i skidshopen.

• liselotte72

Vilhelmina!
    jag förstår ju att det blir några år då barnen är små som skidåkningen blir väldigt begränsad.
    Min man tycker nog att nästa vinter blir nog mer lagomt..då är hon ju över 3.
    Det är nog jag som är mest sugen på att ställa henne på ett par skidor.
    Har ni haft bärstol till era andra barn då?

• Ningla

min sambo startade när han vart tre fick jag veta av hans föräldrar, blev en favorit att vara i backen o är fortfarande . )

♥ v.26 ♥
  • Vilhelmina

Liselott: Nej vi har inte haft bärstol till barnen. Istället åkte vi bara på tur de första fyra åren med barnen (i pulka). Nu turas vi om att åka några åk, medan den andra passar lill-killen. Vi är i backen kanske 3-4 timmar per dag (inklusive lunchpaus). Den tid där man åkte så länge liften är öppen 9-16 är förbi...

• Miss Lau

Åkte första gången med barnen förra vintern. Lillasyster var nästan 4 år men tyckte inte alls att det var kul. Storebror var 5 år och lärde sig supersnabbt, och tyckte det var jättekul!

• KORALLREV

Tips testa först med längdskidor..............Mycket lättare och barnen känner sig inte så hårt fastsatta om ni förstår vad jag menar. Dottern är 2,5 och i år blir det längdskidor och nästa prövar vi slalom

• Cocarola

Vi åkte skidor i nyår, och då fick lillebror 2,5 år prova åka slalom, både mellan våra ben i större backar, och själv/med en förälder bredvid i minsta barnbacken. Han tyckte att det var kul, men helst ville han sitta i bärstolen på pappas rygg och ropa "fortare!"

Åker man med så små barn får man komma ihåg att köra korta pass, och ha med vanliga skor att byta om till, och gärna pulka etc så man kan varva med annat.

Skidskola brukar finnas från 3 år.

Vi ska åka i påsk igen, och då ska han få ha syrrans gamla "tiplock" ett slags lås som håller ihop spetsarna på skidorna så att man inte kan korsa dem. Kanonbra! Finns på www.snowshack.com

• thefrog

vår dotter fyllde ett nu i början av jan, vi ska upp till sälen v 10. jag bara längtar till hon kan börja åka skidor. kanske kan prova när hon är 3 då. det är ju så kul. detta året blir inte mycket skidor. men vi kan ju åka pulka :)
    o leka i snön!

Svar på tråden Slalom när börja?