• Barbasnurr

Frågor om ÄD

Hej på er!

Då min kropp inte producerar några egna ägg (min kropp är i klimakteriet fast jag bara är 24) måste jag ocm min sambo genomgå en ÄD för att kunna få barn. Och såklart har man massa frågor och funderingar kring detta.
    Jag hoppas jag kan få många svar från er som är i samma situation eller håller på/har genomgått ÄD.

*som jag har förstått hamnar man i kö för ägg. Hur lång tid kan man stå i kö? Förstår att det är olika från fall till fall, men rör det sig om månader eller år?

*kostar det något?

*finns det många kliniker i sverige som gör detta?

*hur länge ska man genomgå hormonbehandling och hur går denna till?

*kan man jobba som vanligt eller kan man bli dålig av behandlingen?

Tacksam för många svar =)

Trevlig helg till er alla!

• Svar på tråden Frågor om ÄD
  • pimpom

Hej Barbasnurr.

Vi är många i din situation, som är i behov av ÄD av en eller annan orsak.

Ni måste ta kontakt med ditt närmaste sjukhus. Om sjukhuset gör det själva remiterar de er till ett sjukhus som gör det. Ni kommer att få träffa på en läkare för det medicinska och en kurator som pratar Äd med er.
    När allt det är klart hamnar ni i kö. Jag har också förstått att kötiderna varierar i landet, men på Huddinge är det lång kö. Har man ingen egen donator kan det ta ett par år.
    Vad det kommer att kosta är helt upp till ert eget landsting. Ta kontakt med din kvinnoklinik så får du den informationen. Själva betalar vi bara pasientavgifter.

När det är väl är dags äter men progynon ett par veckor innan och sedan tar men vagitorier precis innan. Jag har mått

• pimpom

Ursäkta, jag kom emot fel knapp. Jag fortsätter här.

Jag har mått lite illa av behandlingen, men det får det vara värt. och jag tror inte alla mår dåligt.

Jag skrev;
    "Om sjukhuset gör det själva remiterar de er till ett sjukhus som gör det."
    i mitt avbrutna inlägg. Jag menar förstås om ditt sjukhus INTE utför ÄD remitterar de dig till ett sjukhus som gör dessa ingrepp.

Hoppas du har fått veta lite mer./pimpom

• Fiaflopp

På HS är det ca 3 års kö om man inte har en "egen donator",det kostar medicinerna (1800kr) och om man inte vill vänta så fimms det kliniker i tex finland som gör äggdonationsbehandlingar med kortare väntetid men det kostar dock runt 55.000 kr.
    Om man gämför med ivf behandling så är denna behandling ingenting,alltså hormonmässigt (har gjort 6 ivf och 2 ÄD).

Svar på tråden Frågor om ÄD