• Heliotrop

Görs äggdonation privat i Sverige?

Hej!
    Efter två icsi behandlingar är det tydligt att jag har dåliga förutsättningar för att själv kunna producera tillräckligt många och bra ägg (trots ett okej fsh-värde).

Samtidigt som min man har slöa spermier. Vi är båda knappt halvfertila med andra ord.

Nu har jag börjat fundera lite på äggdonation. Läste på IVF-klinikens hemsida i Umeå att de gör äggdonation, kostar 50 000 kr. Då finns det alltså privat möjlighet till äggdonation i Sverige? Eller? Har för mig att jag tidigare läst att det bara är landstinget som gäller, med evighetslånga köer...
    Nån som vet?

• Svar på tråden Görs äggdonation privat i Sverige?
  • MamPap

Jag vet tyvärr inte men tycker nog du ska ringa och prata med din fertilitetsenhet om saken.

Hoppas du kommer med en mage i vädret snart, lycka till...

• Fiaflopp

Jo det finns men det är i Umeå och dom har extrem lång väntetid pga brist på donatorer...
    Om man ej vill vänta så finns ex Finland.

• MamPap

Svar till Fiaflopp:

Finns det inga möjligheter att ordna en egen donator som är en nära vän eller liknande och slippa köerna?

• Heliotrop

Ja det undrar jag också.

• miss maple

MamPap:

Svarar om det är ok.
    Jo det kan man göra, men man slipper inte köerna däremot blir kö-tiden kortare.

• Fiaflopp
    MamPap skrev 2007-01-21 13:25:41 följande:
    Svar till Fiaflopp:Finns det inga möjligheter att ordna en egen donator som är en nära vän eller liknande och slippa köerna?
    JO visst gör det det,då får donatorn lämna hormon och hiv test med 6 månaders mellanrum bara så kön blir kortare!
    Dock så rekomenderar de att om man har ex syster som donator att man gör sk korsdonation,dvs att din syster lämnar sina ägg i en "bank" till någon annan och därefter så får ni en donator som passar er...
    Det är för att minska så mycket som möjligt på det psykiska planet....
Svar på tråden Görs äggdonation privat i Sverige?