• theosen

Någon som har haft Hand-fot- munsjukdom?

Jag skulle gärna vilja veta lite hur lång tid det smittar. Distriktssköterskan sa att dagispersonalen får avgöra när min son kan komma tillbaka. Lite konstigt tycker jag.

Någon som vet? Vore tacksam för svar...

• Svar på tråden Någon som har haft Hand-fot- munsjukdom?
  • Destiny86

vad är det för nåt?

• theosen

Det blir blåsor på fötter och händer t.o.m i munnnen, ser ut som vattenkopper. Men dom kliar inte.

• theosen

Detta kan även kallas höstblåsor, om det är till nån hjälp för någon...

• theosen

ingen som har barn som haft det?

• Strutis

Jag har hört att det smittar dagen innan o under dagen då blåsorna kommer. Men man kan ju hålla barnet hemma sålänge blåsorna är kvar.

Min kille blev smittad av en bekant, dom visste inte att hon var sjuk,hennes prickar kom på kvällen, Robin blev sjuk ett par dar senare..
    //K

• Bettiz

Min son hade Höstblåsor förra året, och läkaren sa (precis som Strutis här ovan) att de smittar precis innan de bryter ut. Men så länge barnet har feber ska det vara hemma. Fast jag hade min son hemma en vecka fr förskolan iaf, efts jag var rädd att hans handblåsor skulle "repas upp" när han lekte. Plus att det såg så äckligt ut med blåsorna.

• Prinsessan Zelda

jag hade det när jag var liten. var hemma länge, vet ej hur länge. Kunde bara dricka ur sugrör, hade så mycket blåsor i munnen

Efter detta utbrott fick jag herpes munsår eller svinkoppor nästan varje gång mitt immunförsvar var nere.

• theosen

Min sons blåsor har minskat idag. iaf inte blivit fler. Han har ingen feber.
    Jag hoppades på att kunna gå till jobbet på måndag, jag har ett ganska viktigt möte då. Men jag får väl se om blåsorna gått bort .
    Min sambo kan tyvärr inte heller va hemma på måndag.

• Sasson

Min dotter hade det. Det smittar inte alls till vuxna tydligen, har pratat med tre läkare och ingen av dem hade någonsin sett det på en vuxen. Vi fick veta att det smittade tills det inte kom fler blåsor.

Det är en ganska lindrig sjukdom, men barnet kan ha ganska ont av blåsorna och panodil hjälper inte.

• Strutis

Vissa får ju hela munnen full och kan inte äta osv. Robin hade 3 på fingret typ, och nån på tån, det märktes inte ens att han var sjuk...ingen feber heller.
    Så är han redan bättre idag är det nog ingen fara på måndag!

//K

• Prinsessan Zelda

Från Vårdguiden:

Höstblåsor (Enterovirus, Hand-, fot- och munsjuka )

Höstblåsor är en virusinfektion som är vanlig bland barn upp till  tio år. Vuxna kan få höstblåsor men det är ovanligt. Blåsorna sitter i munnen, och ibland på händer och fötter. Sjukdomen är ofarlig och går över efter ungefär en vecka.

Höstblåsor orsakas av ett virus som heter coxsackievirus. Du blir smittad när du kommer i kontakt med andra som bär smittan. Viruset sprids via näsa, svalg och blåsor. Smitta kan också föras vidare via avföring. Har du en gång blivit smittad är du som regel immun (motståndskraftig) mot viruset. Det är därför som sjukdomen främst förekommer hos barn.

Kärt barn har många namn, höstblåsor kallas även höstsjuka eller enterovirus och ibland hand-, fot- och munsjuka vilket kan göra att den helt felaktigt blandas ihop med mul- och klövsjuka. Höstblåsor har inget med denna sjukdom att göra.

Symtom

Blåsor i mun och svalg och ibland runt munnen. Blåsorna kan också finnas på händer, fötter och på skinkorna. Sjukdomen kan också ge lite feber.

Förebyggande

Det kan vara svårt att undvika höstblåsor eftersom det är en mycket smittsam infektion. Att tvätta händer ofta och undvika kontakt med sjuka kan hjälpa men ofta har den som blir sjuk redan hunnit smitta andra innan sjukdomen bryter ut.

Egenvård

Infektionen går över av sig själv och det krävs ingen behandling. Mår barnet bra i övrigt kan det gå på förskola/skola medan det har blåsor. Det är viktigt att tvätta händerna ofta. Om barnet är påverkat och inte kan leka eller följa undervisningen är det bättre att stanna hemma.

Blåsorna i munnen svider och kan göra ont och det kan vara svårt för barn att äta. Prova mat som är lättare att få i sig som soppa, filmjölk, kräm eller glass. Små barn kan behöva matas med sked. Är man frisk i övrigt gör det inget om man äter lite mindre under några dagar. Det viktigaste är att få i sig vätska.

Ibland kan det göra så ont att det är svårt att äta och sova. Då kan det vara bra med smärtstillande eller febernedsättande medicin mot febern.

• AnnahojSthlm

Min dotter hade det i höstas och då sa de att det smittade tills blåsorna lagt sig

• theosen

Jag får ju se hur det framskrider i helgen.
    Det ska iaf bli skönt att få sovmorgon imån .
    Jag får NOG sova två timmar mer än om jag jobbar.

• theosen

KOnstigt att det står att det smittar en vecka. Men att barnet kan vara på dagis om det är piggt!?!

Svar på tråden Någon som har haft Hand-fot- munsjukdom?