Biverkningar och risker?
Har funderat kring att bli äggdonator. Har själv två friska barn, fullt frisk själv. Det enda som egentligen oroar mig är framtida hälsorisker för mig som donator? Någon som vet, eller vet var jag kan ta reda på det?
Har funderat kring att bli äggdonator. Har själv två friska barn, fullt frisk själv. Det enda som egentligen oroar mig är framtida hälsorisker för mig som donator? Någon som vet, eller vet var jag kan ta reda på det?
Hälsorisker finns det mig veterligen inte men det som man bör fundera på är det känslomässiga och om man tycker det kan bli jobbigt.
Men hälsan ska du inte oroa dig för!
Som äggdonator behandlas du på samma sätt som en kvinna som genomgår provrörsbefruktning (antar jag...). Dvs du börjar med att nedreglera dina egna äggmognads- och ägglossningshormoner med en nässpray under några veckors tid. Sprayen kan ge ett antal biverkningar, vanligt verkar vara huvudvärk, sömnsvårigheter och nedstämdhet. Dessa brukar dock försvinna snabbt när du börjar ta äggmognadssprutor. Under sprutperioden finns en liten risk för överstimulering om äggstockarna börjar producera för många ägg. Den risken är ganska liten och IVF läkarna håller bra koll genom blodprover och ultraljud. Den största hälsorisken är att bli kraftigt överstimulerad (ovanligt) och då kan man i värsta fall bli inlagd några dagar för att tappa vätska ur buken och för observation. Men detta är som sagt ovanligt och vid god kontroll under sprutperioden så brukar man kunna justera sprutdoserna för att förhindra detta. Du får räkna med att sjukskriva dig någon/några dagar kring äggplocket.
Om du vill bli donator så är det helt fantastiskt (du behövs verkligen) och jag tycker att du skall kontakta närmaste IVF klinik för att få mer information om vad som krävs för att du skall bli godkänd och vilket tidsperspektiv det handlar om. Där kan du nog också får mer information om möjliga biverkningar och risker. Lycka till!
Det är helt olika på om man använder spray,vissa får ingen nedreglering alls och en del tar p-piller...alltså är det väldigt olika.