• Chva72

Upprepade MA, immunförsvarsproblem? Läkare i Danmark som har teorin..

Hejsan alla..
    Nu är det så att jag har en bekant som fått 4st MA i följd.. på kort tid.
    Läkarna hittar inget fel alls men själv börjar hon och vi andra misstänka att hon har ett för starkt immunförsvar helt enkelt.. hon är aldrig sjuk, har otroligt bra läkkött mm. Fostren har dött v14, v16 , v17 och v20.
    Hon vare sig röker, dricker eller stressar.
    Har läst om en klinik i Danmark där en läkare hade en teori om att en del har för starkt immunförsvar och den egna kroppen tar kål på fostret, han medicinerade på ngt vis dem och har hjälpt flera bli med barn. Någon som vet vad kliniken el läkaren heter?
    Min familj är mitt allt.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 07:51:16:
    Hittat kliniken!
    www.pregnancyloss.dk/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 07:54:18:
    Läkaren heter Christianssen.
  • Svar på tråden Upprepade MA, immunförsvarsproblem? Läkare i Danmark som har teorin..
  • MrsXanadu

Ingen aning tyvärr.
    Men har däremot hör talas om att man kan fel det lokala immunsystemet i livmordern som skall stängas av när man blir gravid. Men hos vissa fungerar inte detta som det skall och då får kroppen möjlighet att stöta bort fostret.

Men som sagt ingen aning. Har ofta undrat över sånt själv då jag haft 4 MF innan jag äntligen fick min dotter.

• Chva72

Har hittat kliniken nu..  www.pregnancyloss.dk/index.html

Hittade lite till info i en fråga ur ett forum:

Fråga:
    Jag undrar vad  det finns för forskningen när det gäller immunologiska orsaker till barnlöshet. Kan kvinnan ha antikroppar mot sig själv och stöta bort embryot i tron att det är en cancercell?
    Jag är oförklarlig barnlös med två misslyckade IVF bakom mig, vad beror det på att jag inte ens blir gravid. Kan jag räkna med att bli gravid någon gång över huvud taget?

Svar:
    Det finns forskning på immunologiska faktorer som orsak till f.f.a.
    missfallsbenägenhet men även till misslyckade IVF försök. Kvinnor med missfallsbenägenhet brukar alltid genomgå undersökningar med avseende på immunologisk orsak medan IVF par mycket sällan undersöks med avseende på detta. Det finns en del forskning som visat att immunologiska orsaker kan ligga bakom misslyckade IVF försök (t.ex. förhöjda nivåer av natural killer cells i blodet ) och i dessa fall har man givit immunoglobulinbehandling med god effekt. I ditt fall med två misslyckade IVF behandlingar tycker jag inte att det finns någon anledning att direkt misstänka immunologisk orsak. Statistiskt sett har cirka 50% av paren blivit gravida efter två försök. Om embryokvalitén varit bra finns det all anledning att vara positiv och optimistisk inför eventuellt nytt försök.

Min familj är mitt allt.
  • Zsarah

såg på kunskapskanalen för några dagar sen om kvinnor som har "för bra" imunförsvar, det finns tydligen behandling mot det var 2 sprutor, men kommer inte ihåg va tillståndet kallas eller vilka sprutor det var:P ska försöka ta reda på det:)

• ChokladRosen

TS,, det är "giftet" i NK-cellen som gör att det stöter bort embryot eller föörhindrar så dte kan fästa sig i libmoderväggen.

Det kan också finnas något som "kallas" blådnarder på livmodern som inte syns med blotta ögat. Inte ens med vul.
    Där sätter Dr C in prednisolon-tabletter som är inflammatoriskt dämpande i förebyggande syfte. Man får dom oftast dom i samband med sprayningen=nedregleringen.

IVIg=gammaglobulin nedreglerar NK-cellerna i livmodern. Men man får sällan det utskrivet då det är en MYCKET dyr behandling. EN behandling kostar 9500:- & tar ca 3tim att få som intravenöst.
    Detta måste övervakas noga av läkare & en sköterska under tiden det får.

Men kan även nedreglera NK-cellerna till en rimlig nivå med Omega-3.

Dr C tar inte emot nya patienter i dagsläge. Då han inte hinner med dom. Man kan däremot vända sig till London om man vill det.

• Chva72

Tack för infon och länken! Kanon!

Svar på tråden Upprepade MA, immunförsvarsproblem? Läkare i Danmark som har teorin..