• Eva X

Utredning - hur lång tid?

Hej,

jag har i dagarna fått mitt andra MA konstaterat och hoppas den här gången på att få en utredning, eftersom jag även kan lägga ett utomkveds till min missfallshistoria. Jag undrar hur lång tid det tagit för er som fått en utredning? Hur länge efter senaste missfallet fick ni vänta på att den kom igång? Hur lång tid tog det innan alla svar var klara?

Jag är jätteorolig att de ska hitta något som gör att det aldrig blir några barn, jag har inga sedan tidigare, utan har kämpat med det här i några år nu. Vännerna föder ungar på löpande band och det är så svårt att bara vara glad för deras skull. Hur många får beskedet att utredningen visar att det är kört för all framtid? Vad är det i så fall som är fel?

/Eva

• Svar på tråden Utredning - hur lång tid?
  • Linon

Hej Eva, jag har haft flera missfall och gått hos en läkare, hans kollega sa att han aldrig hade träffat på någon som kunnat blivit med barn och sen aldrig fått barn. Jag tror att missfall är ganska vanligt och för din och min skull hoppas jag att vi snart håller i en liten knodd.

Lycka till önskar Linon

• jazzy

Hej...

Jag har just gjort en missfallsutredning. Blev skrapad 12/9, ca 3 v senare tog jag alla blodprover( För att alla hormoner ska bli stabila.) Utredningen blev klar efter ca 2 mån.....Kromosomprover tog längst tid....

Bebis 2007??
  • Eva X

Linon: Jag hoppas innerligt att du har rätt! Har du genomgått en utredning hos din läkare? Har du barn sedan tidigare?

Jazzy: Hittade läkarna något som går att åtgärda när de gjorde er utredning? Vad gör man mer än tar blodprov? Får man fråga i vilken stad du sökt hjälp? (svara gärna direkt till mig om du vill). Vet du om kromosomproverna kan visa att det aldrig blir några barn?

/Eva

• jazzy

Hej....

Jag gjorde min utred i stockholm...förutom blodprover så gjordes ett VUL,man sprutade in  koksalt,för att kunna se ev förändringar i livmodern. Efter det gjordes en hystoskopi,man går in & tittar i livmodern med kamera. 
    kromomsom proverna visar endast om man har nåt genestiska fel,som gör att man får mf...tror jag..det prover togs även på min man.
    Jag kommer ev att få blodförtunnande vid nästa grav...ska ringa min läkare när jag blir gravid igen.....

• Lindizz76

Hej...
    Har läst lite av er konveration och undrar om ni vet något om man måste ha haft ett vist antal missfall innan man får göra en utredning. Jag har precis fått besked om att vårt "lilla pyre" inte levde (var på tidigt VUL i vecka nio). Då vi dessutom har genomgått en IVF behandling känner jag att jag gärna vill göra en utredning innan man börjar nästa IVF behandling, det känns lite tufft att ge sig in i en ny behandling utan att veta varför man fått MA.

• Eva X

Lindizz76: Beklagar det du går igenom, vet hur du känner dig. Ledsen för din skull.

Jag vet inte hur det fungerar när man gjort IVF. Jag antar att du redan är utredd på både längden och tvären? Men kan tänka mig att det borde gå att få kompletterande utredning i samband med missfall.

Alla läkare tjatar om att det är 3 missfall som gäller innan utredningen sätter igång. Jag går just nu igenom mitt andra MA, men ska förhoppningsvis få en utredning eftersom jag även hade ett utomkveds i somras. Det har dock varit några läkare som opponerat sig och inte tycker att 2 MA och 1X gör oss kvalificerade till en utredning, vilket känns sjukt grymt. Hur mycket ska man behöva gå igenom egentligen? Ska vi liksom straffas för att vi istället för 3 missfall haft två missfall och ett utomkveds (som om X:et var lättare att gå igenom...visst, visst)? Men nu har vi mer eller mindre tvingat en av de mer trevliga läkare vi träffat att ändå skicka en remiss. Jag hoppas att det blir av. Det måste bli av. Men som sagt - vissa är stenhårda på siffran 3.

/Eva

• Lindizz76

Eva X oj det låter verkligensom du gått igenom mycket och jag hoppas att ni får en utredning, det känns ju alltid lite bättre att försöka få ett svar. Jag tror att jag ska börja tjata redan nu. Lycka till med utredning och kommande försök.

Svar på tråden Utredning - hur lång tid?