Hej tänkte berätta att folsyra är superviktigt i de olika molekylära processerna som gör att neuralröret, dvs grunden till hjärnan och ryggmärgen, sluts. Har man inte folsyra så kan det resultera i att någon del inte sluts. Det kan det resultera i ryggmärgsbrock, om det är den nedre delen av röret. Är det en större del kan oftast embryot leva vidare och det kan leda till missfall. I många länder har man berikat kost med folsyra vilket har resulterat i en rejäl sänkning av antalet ryggmärgsbrock. Eftersom folsyra är viktig i den fasen när många inte vet att de är gravida är det ofta "sent" att börja äta när man fått sitt positiva resultat. Folsyra är bra att äta extra av redan när man börjar försöka då det kan lagras i kroppen. Anledningen till att man inte berikat kosten i sverige än är att folsyra visats öka "risken" för tvillingfödsel som kan leda till komplikationer. Antagligen kommer det inte dröja länge tills vi i sverige tar efter finland.
Hoppas någon blev lite klokare av det jag skrev, fråga gärna mig i min gästbok om ni undrar något liknande!
TJA!