• LilleSkutt

Slumpen eller något fel efter 3 missfall?

Jag har nyss genomlidit mitt tredje missfall på 1,5 år och ska göra utredning denna gång. Känns bra att kolla vad som kan vara fel, men samtidigt har jag förstått att det är vanligt att man inte hittar något. Mina graviditeter har varit helt olika, så det känns som om det skulle kunna vara slumpen:

Ofostrig graviditet i aug-05 (upptäcktes i v 10)
    MF i vecka 5 i dec-05
    MA i vecka 17 i dec-06 (fostret hade dött i v.11-12)

Jag kan inte se något samband alls, bara att det verkar gå längre varje gång. Någon som har varit med om samma sak där de hittat något fel? Är det någon idé att vänta på utredning eller ska man försöka igen? Trots missfallsrisken är man ju rätt otålig...

/LilleSkutt

• Svar på tråden Slumpen eller något fel efter 3 missfall?
  • troll66

Hej,

Jag har hört att om man fått tre missfall efter varandra så ska man tydligen göra någon slags utredning. För mig lyckades det efter två missfall. Jag gick till en hälsokostaffär och fick rådet att äta E-vitamin som tydligen skulle hjälpa fostret eller embryot kanske man ska säga att fästa sig i livmoderväggen. Åt också extra tillskott av zink samt Efanatal (omega-3 för gravida) under hela graviditeten. Alpha-plus heter märket på vitaminerna (E och zink).

Kanske värt ett försök.

Jag håller tummarna för dig

• stjärndamm

Hej!!
    Beklagar dina missfall...
    Jag har också haft tre missfall.. kika gärna min presentation!!
    På mig gjordes ,utredning men det hittade dock inget fel..
    Det kan vara slumpen eller andra faktorer som tex stress o kaffe drickande!!
    Men man blir matt.. Håller med dig!!
    hOPPAS att vi båda slipper ett 4:e missfall nästa gång!

• S80

Hej!Beklagar dina misfall.vet hur det känns. jag har oxå fått 3 mf/ma, och vi ska få göra en utredning nu.Känns skönt att dom gör nåt så man får reda på om det är nåt som är fel eller om man bara haft otur. Till oss sa en läkare att det var ok att försöka igen och en annan sa att det var bättre att vänta tills utredningen är klar. Vi kommer att vänta för jag orkar inte gå igenom ett mf/ma en gång till. Kram

• LilleSkutt

Hej!
    Tack för era svar! Vad skönt att höra att det finns fler!
    Från början hade vi tänkt att vänta tills vi fått utredning, för det vore skönt att veta om man kan göra något inför nästa graviditet. Men, även om det känns jobbigt med ett fjärde MF så har vi inte kunnat låta bli att försöka för man vill ju så gärna! Senast tog det 9 mån innan jag blev gravid så det är väl lika bra att sätta igång... och kanske kan man få extra hjälp under denna graviditet.

Har funderat på att äta lite extra vitaminer denna gång, så tack för tipset! Sen ska jag ta det väldigt lugnt nästa gång, det skadar ju inte att avstå från kaffe, styrketräning och sex etc.

Kramar till alla!

• MolleMalin

Jag har fått tre mf och e det sista kollade de bara m vul så att allt såg bra ut. De tyckte inte det fanns ngn anledning att utreda ytterligare. Nu är jag grav igen o är denna gång i v 10! Mina mf skedde i v 5,6. Ska tillägga att jag fått behandling m progesteron vaggisar den här gången!

• solinda

Förstår dig är i samma sits...Jag försöker forska själv och undrar är du rh-?
    Kämpa för det ska jag! Kram....S

• Eva X

Lille Skutt: Jag är ganska exakt i din sits. Ledsen för din skull. Har också gått igenom tre missfall (varav ett utomkveds) under det senaste 1,5 år. Det är vansinnigt påfrestande och ibland känns det som att livet bara har stannat upp på något sätt. Har ni fått besked om hur lång tid det tar med utredningen?

Solinda: Jag är rh-. Tror du att det kan påverka missfallsrisken?

/Eva

• LilleSkutt

Hej!
    Jag har nyss varit på återbesök efter skrapningen och läkaren jag träffade sa att det var bara att försöka igen, det var ingen idé att vänta på utredning. Enligt henne så var det oftast slumpen när man fått tre missfall, det var först efter 5-6 som det förmodligen gick att hitta något fel. Lämnade prover när jag var där (9 blodprover!)och får svar inom 6 veckor, så det verkar gå undan!

Jag frågade om progesteron och hon sa att det inte finns någon anledning för mig eftersom jag inte har svårt att bli gravid. Hon sa att man ofta skriver ut det för att lugna patienten, men att det väldigt sällan har någon verkan, ofta är det slumpen som gör att man får missfall.

Jag är inte RH-, men jag har förstått att det kan påverka. En kompis till mig har lyssnat på en professor som pratade om missfall och sa att kroppen ibland inte är redo, därför kan man få upprepade missfall i början, innan kroppen "vant sig". Det känns som om det kan stämma på mig, eftersom mina graviditeter gått längre varje gång.

Hoppas att vi alla lyckas nästa gång!

• greta2

Det där att kroppen inte är redo kan nog stämma kanske. En bm sa att det är rätt vanligt att första graviditeten slutar i mf. Kroppen lär ju inte ta "ägget med kromosomfel" som övning först. Vore dumt.

Om första mf är pga detta, det andra pga kromosomfel och det tredje för att moderkakan inte fungerar optimalt då den ska ta över eller man har någon infektion så har man ju tre mf. Det behöver inte vara fel faktiskt.

• LilleSkutt

greta2:
    Det kan nog stämma det du säger. Hursomhelst är det konstigt hur snabbt man ställer om sig från förtvivlan till nytt hopp. På något sätt känns det som om det kommer gå bra nästa gång!

• stjärndamm

Jag personligen tror att för min del så var orsaken till mina missfall att jag slutade tvärt att röka när jag blev gravid... att gå från ett pkt till noll cigg/dag det blir för stor omställning..... därför har jag nu slutat röka.. så jag är sökfri ett par månader innan jag blir gravdiD!

Svar på tråden Slumpen eller något fel efter 3 missfall?