• mysaw

eksem i knävecken på 6 mån flicka

Hej!

Har upptäckt att min 6 mån dotter har fått röd irriterad hud i knävecken, vilket hon tidigar inte haft. Har någons barn liknande och hur har ni behandlat det? Har det gått bort av sig självt?

Är det någon som vet hur atopiskt eksem yttrar sig?

I måndags o tisdags fick hon fisk för första gången, undrar om det kan ha påverkat.

Tacksam för svar

• Svar på tråden eksem i knävecken på 6 mån flicka
  • Tös

Jag hade exem som liten...o fortfarande som vuxen. Min lösning har varit helosan. O det satt i arm- o knäveck.

• Eliama

Kan vara atopiskt eksem (typiskt att det främst sätter sig i böjvecken hos barn) men det kan också vara allergisk reaktion (orasakad av t ex fisken). Troligast är dock att det är det förstnämnda om hon inte har några andra symptom. Min dotter har både allergiska eksem och sk atopiska eksem. Sitter på henne i arm- och knäveck, på hand- och fotleder, i ansiktet, på armbågarna och i lårvecken.

Gör så att du börjar med att använda mjukgörande kräm (t ex miniderm) två gånger om dagen. Om det inte hjälper, fortsätt med mjukgörande samtidigt som du också använder den svagaste kortisonkrämen som finns (t ex mildison)på de röda ställena. Ta på kortisonet innan den mjukgörande så att den hinner gå in i huden ordentligt.

Om detta inte hjälper eller om det blir värre, kontakta BVC eller barnläkarmottagning för ev allergitest. Hoppas hon blir bättre snart!

• LINA M

hej! min 9 mån son har eksem och det började vid ca 5 mån..kliade å var grinig..vi kontaktade bvc som skickade remiss till barnmot och där tog man ett blodprov som visade att han reagerade mot ägg...vi smörjer nu även varje morgon och kväll med mjukgörande kräm(miniderm) och vid behov mild kortison(mildison).det är värt å kolla upp för just nu är min "finare" i huden sen vi tagit bort ägg
    läkaren jag pratade med sa att många bebisar reagerar ofta med utslag mot mjölk, ägg, och fisk....

Svar på tråden eksem i knävecken på 6 mån flicka