• JolinesMamma

Fjantig fråga kanske..

.. men jag undrar bara om era små barn (min är 5 månader nu) också har fått för sig att sparka bara med ena benet, så gott som oavbrutet? Hon har sysslat med detta i ca. 2 månader nu och det är heeela tiden vänster ben som hon sparkar med. Vare sig hon ligger på golvet, sitter i babysitter, i ens knä eller sängen... Ett tag hade hon en grej för sig att vifta med vänster arm också, hon kunde haka upp sig så hon slog med armen rakt upp i huvet och ner, och upp och ner... Lite roligt ser det ut men man undrar ju om det är nån retning i höger hjärnhalva när hon gör på det sättet! Eller är det så att ungar helt enkelt kan få för sig lustiga saker?

• Svar på tråden Fjantig fråga kanske..
  • jennypennypannkaka

Hm... Använder hon högra sidan av kroppen också?

• JolinesMamma

Ja hon gör det. Hon har inga problem att greppa saker med höger hand eller stödja sig på höger ben. Men hennes vänstra sida är helt klart dominant!

• Miamaria8181

Min dotter på sju månader ligger ofta på mage och sparkar med vänster ben. Hon använder hela kroppen annars, men just den sparkrörelsen gör hon bara med vänster ben.

Om hon bara gör saker med vänster sida kanske du bör kontakta bvc. Men om det bara är vissa rörelser hon bara gör med ena sidan och i övrigt använder båda sidorna är det säkert helt ok.

• JolinesMamma

Tack för svaren! Vi ska väl hålla lite koll och se om det verkar vara nåt lurt eller bara en grej hon sysslar med...

• SmBacke

min son ligger oxå å sparkar med benen. hårt me, rakt i golvet. men han verka tycka de e kul så..=)

• Kajak

Har ni tänkt på att barnet kan vara vänsterhänt???

Kolla gärna med BVC om vad dom vet.

• Anonym (Orolig)

Hej! Gammal tråd men undrar hur det gick för din dotter? Min dotter gör med så, använder mest vänster ben och vänster arm. Hon använder höger sida också men inte lika ofta. Har pratat med bvc som tycker hon verkar liksidig. Jag tycker vevandet med armen inte ser så viljestyrt ut. Hon är fem månader 

• Veeera

Samma oro här fast gällande arm! Min 6 månaders använder höger arm betydligt mer än vänster. Om man ger en leksak på vänster sida försöker han ändå greppa med höger. Motoriken är inte obefintlig på vänster sida, han använder den ibland men betydligt grövre och mindre träffsäkert. som om han har svårt att styra den. samma i magläge. han slår med höger sida mer också.

tog upp det på 6 månaders kontrollen men de verkade inte bry sig eftersom han bytte hand med leksak. De kollade honom i 10 sekunder dock? känner mig dumt nog ändå orolig. 

någon annan som har erfarenhet av detta?

Svar på tråden Fjantig fråga kanske..