• Maryveken

skriva självbiografi?

jag behöver hjälp..

jag skulle vilja skriva en självbiografi,
    men jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.
    kan någon hjälpa mig?
    finns det några länktips?
    har hört något om spökförfattare?

jag vet inte ens om man ska kalla det självbiografi??

men jag vill skriva om allt jag minns sen min barndom och uppväxt.
    mitt liv alltså..

men det är så sjukt mycket, och när jag kommer på en sak som hänt så kommer jag på en annan osv..  och samtidigt som det dyker upp saker så kan jag må dåligt över dem just för att det är saker jag förträngt..

vars börjar man?

peace M

• Svar på tråden skriva självbiografi?
  • Bill

skriv skriv skriv
    skriv stycken
    börja i mitten eller vart du vill
    skriv skriv skriv
    bara du skriver

• MrM

Har ingen erfarenhet av att skriva självbiografier men prova att skriva ned händelser och upplevelser i en wiki så kan du senare försöka organisera upp dem linjärt i bokform.

Mvh

• Maryveken

:)

men det är ju det som är så svårt.
    för det känns som att jag alltid missar hälften av det jag vill skriva..
    och sen när jag ska komma tillbaka till det jag kom på när jag skrev det andra så minns jag inte riktigt allt.... uuh.. vad rörigt det blev =\ 

• Pellerbom

Inget litet projekt, det där! Det kanske kan vara en idé att göra lite stödord först, en tidslinje över de viktigaste händelserna i ditt liv.

Ett tips kan vara att låna flera olika självbiografier på bibliotek och titta på hur de är uppbyggda för att komma underfund med hur du vill göra i din egen.

Vilken skatt det kommer att vara för dina barn och barnbarn i framtiden! Lycka till!

• MrM

Wiki är en samling websidor typ wikipedia.org. Ofta använder man wikis för att sprida information i utvecklingsteam och liknande men det går mycket bra att använda en wiki själv också. Fördelen är att man kan skriva en kort artikel som en html-sida och lägga in bilder, länkar mm. Sedan kan man vanligtvis markera ett ord i en artikel och skapa en länk till en ny sida där man kan skriva en annan relaterad artikel. På detta sätt kan du bygga upp ett träd med episoder som du länkar ihop vartefter du kommer på dem. När du fått ner ett antal artiklar kan du sedan plocka fram dem och börja organisera dem i någon form av linjär ordning som passar för en bok.

På denna sida har du en lista över olika program för att skapa wikis:
    en.wikipedia.org/wiki/List_of_wiki_software

Mvh

• Maryveken

tack för tipsen :)

skatt o skatt vet jag inte.. haha :)
    min barndom/uppväxt har inte varit kantad av rosor precis.
    mer sexuella övergrepp, droger o missahandel typ.
    inget jag är nöjd över men det är något jag vill skriva ner.
    så mycket att tänka på annars hela tiden. sånt som kommer krypande liksom..

var och kika lite på bokhandel härom dan..
    var på väg att köpa graafs och carolinas.

det sägs att de ska vara bra.

• Maryveken

tack för länken mrM

ska se om jag komemr på hur man gör.
    ingen teknik nisse direkt.

tycker exel är nog svårt.. haha :)

• Maryveken

förstod inte så mycket av wiki..
    verkar svårt.. :) uuh.. dumma jag..  *slå huvudet i tangetbordet*

• MrM

Wikis brukar vara väldigt lättanvända men kan vara lite knepiga att få igång. Om du har någon kompis som kan lite om datorer så borde du kunna få hjälp att installera ett wiki-program.

Det fina i kråksången är att man lätt kan skapa mind-maps med dem. Säg att du sitter och skriver en episod om när du var fem år och satt i en gunga i lekparken, så kommer du på en händelse som hände när du var 15 och satt och hånglade med din första pojkvän i en gunga. Då kan du bara markera ordet "gunga" i artikeln som du håller på med och välja att skapa en ny artikel där du skriver om fylle-händelsen. Ordet "gunga" kommer då att fungera som en klickbar länk till den nya artikeln. Varje ord eller mening som får dig att associera till något annat kan på detta sätt bli en länk till denna association.

Om du går in på sv.wikipedia.org/wiki/Wiki så ser du hur du kan klicka på olika ord och komma vidare till nya artiklar. Att skapa en sån samling artiklar är jätteenkelt mha en wiki.

Mvh

Svar på tråden skriva självbiografi?