• tsar

färger på barnens kläder!

Hejsan!
    Jag har precis blivit medlem här, Har kikat över axeln på gumman.

nu undrar jag lite vad vi män tycker om färger på barnen?

Jag har sett att tjejorna har en ganska hettsig dbatt i ämnet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-30 10:36:09:
    jag menar förstås färger på barnens kläder!

• Svar på tråden färger på barnens kläder!
  • YNWA

Tjena!

Jag är helt för blåa kläder till pojkar och rosa till flickor. Man behöver ju inte vara låst och bara köpa de typiska färgerna.
    Men i början när man inte har en suck att se om det är en pojke eller en flicka tycker jag det är okej att hinta om det med hjälp av färgerna.
    Jag ser inget fel i att pojkar har blått och flickor rosa, sen kan man absolut blanda lite som man känner också.

• NiklasG

Varför välja färgerna blått respektive rosa? När det finns så många fler färger att välja på. Visst är det sött ibland med rosa på tjej och blått på kille. Men jag tycket att det spelar ingen roll.

Om man inte ser vilken "sort" det är får man väl fråga då

• livvakten

Initialt tyckte jag det kvittade....men nu när dottern är 6 månader märker jag att det mest är rosa, rött, vitt, orange o dyl som gäller *ler*

Svart är ok också.

Håller med YNVA att man nog ofta får höra vad heter han då?
    Om knodden har blått eller brunt typ....fånigt men sant.

• Mikkel räv

Äh - vad tusan! Vi blandar friskt! Om någon stör sig är det deras problem. Inte 17 tänker jag göra mig av med alla kläder killen haft bara för att tvåan var en tjej!

• blåfläck

Håller med Mikkel räv.

Könsfrågan har ju blivit en sådan het fråga för "oss" vuxna. Varför inte försöka bryta den trnden och blanda och ge kottarna vilka färger som helst. Samma sak tycker jag gäller leksaker. När sedan kotten blir äldre och börjar föredra en särskild färg, fine, då kan man väl gå dem till mötes. Men när de är så små att det bara handlar om vad andra vuxna tänker och tycker, så låt dem det men följ den känsla som känns rätt.

• Dexter Van Der Killen

Jag tycker inte om den könsstereotypa hysterin det är runt kläder.

När man köper "tjejkläder" är de antingen rosa, har volanger, har spets, har hjärtan eller "söta" broderier/tryck, tunna, opraktiska och figursydda. "killkläder" är blå, har tuffa detaljer, häftiga tryck, tåliga och rymliga.

Det har gjort att vi knappt tittar åt tjejavdelningens kläder och våra föräldrar knappt våga köpa kläder till vår Tuva, eftersom vi inte vill ha gulliga "tjejkläder".

Varför inte göra enkla, praktiska och snygga kläder i alla möjliga färger... som är billiga. Det finns ju märken som är skönt könsneutrala men de är oftast designade och därmed dyra...

Jag har funderat länge på att sy egna kläder...

• YNWA

Vad jag menar är alltså inte att jag tänkt slänga på en eventuell dotter en rosa ballerinaklänning varenda dag.
    Men i alla tider har det gjorts flickiga och pojkaktiga kläder, eventuellt med undantag för kollektivboendets guldålder =).
    Och alla generationer innan oss har väl inte blivit förvriden och knepig just för att deras föräldrar klädde dem, och köpte leksaker som passade till respektive kön.
    Med väldigt små bebisar är det knappast någon större skillnad på kroppsbyggnad, jag tror alltså det är fullt möjligt att gå över till pojkavdelningen och köpa en cool tröja med en monstertruck eller vad det nu månde vara.
    Jag tror att man som förälder skapar den här hysterin helt för sig själv, barnet väljer nog ändå själv i sinom tid precis som de alltid gjort.

Hoppas ni orkar läsa =)

• cruZZe

Vi köper de färger vi tycker barnen passar i. Den äldsta tjejeb har en del blått och när hon var pädis trodde alla det var en kille

• Ångan

vi har ganska mycket ljusblåa färger till grabben. Men vi har även en massa andra olika kläder i olika färger.

• YNWA

Vad vi än får för kön kommer den lille åka hem i en Liverpoolbody med texten, "You´ll never Crawl Alone".

• heckles

Jag köpte en läcker dress åt min dotter i höstas.. Det var bruna byxor (med röda sömmar och innerfoder), en röd/vit/brunrandig body och en brun väst (även den med röda sömmar och innerfoder), Hon passade jättebra i den, men den fanns på pojkavdelningen?

Spela roll..

Jag fick rätta en bekant en gång bara, men det var nog mer pinsamt för honom.. :)

• JonsteR

Jag upplever att vi har en seriös blandning av färger till grabben. Dock är det ett litet övertag av bruna och blå. Jag avskyr dessa "typiska" kill och tjejläderna. Visst tjejorna kan väl få ha klänningar och så, men det är inte alltid det mest lämpgliga för lekar. Rosa till tjejer och blått till pojkar, som någon slags regel känns helt sjukt.

• Robot

Killar måste ha blått för annars kan dom bli homo.

tjejer måste ha rosa för annars blir dom kanske homo..

enkelt va?

• Xerxez

Många verkar tror att färgerna rosa och blått som flick- respektive pojkfärger är något urgammalt, så att de nästan "ligger i generna". Det är fel, det är ett relativt nytt påfund.

Vår son har mest rött, det är den färgen han passar bäst i. Svenskar passar generellt dåligt i rosa anser jag, med vår ljusa hy.

Om någon gissar på fel kön pga klädesfärgen så är de ju de som får skämmas, inte föräldrarna! Det hände oss ideligen när jag var pappaledig. Ibland tog jag diskussionen med dem och då blev de ofta generade när de insåg hur de generaliserade.

Post hoc ergo propter hoc
  • Robot

akta dig Xerxez han kanske blir homo alternativt tomten tar honnom och gör honom till nisse om du har på han rött jämt och ständigt.

• Xerxez

Blir han homosexuell så är det helt ok, men han kommer inte bli det pga färgvalet på kläderna i alla fall.

• Xerxez

Det har du förstås rätt i. Homosexualitet brukar gå i arv från far till son. Det måste vara de där satans homosexuella generna!

• knoddmaker

Vår gilbert har alla möjliga färger på kläderna. Tyvärr gör ju klädföretagen allt för att vi inte ska "råka" köpa fel färg. Små puffärmar på tjejkläderna och bilar på killtröjorna. Men det värsta är att de ofta har olika mått på samma storlek. Vår son är lång och smal och kan sällan ha killkläder från tex lindex. De är alltid för breda för honom. Tydligen tror klädföretagen att tjejer är smalare redan i 1-års åldern...

Svar på tråden färger på barnens kläder!