• AlmostPerfect

Gifta sig utomlands

Min syster och jag satt en kväll och diskuterade bröllop. Bl a om man ska gifta sig utomlands. Nu till min undran...

Hur går det till med allt? Präst, vittnen, alla papper? Vad måste man tänka på att ordna innan?

Om jag gifter mig i tex Thailand, är äktenskapet giltligt (eller vad det nu heter) även i Sverige?

Hjälp, vad luddigt det blev! Men jag hoppas att min undran kommer fram iaf!

• Svar på tråden Gifta sig utomlands
  • Pokergirl

Som jag förstått det så måste det finnas en svensk amassad i det land där man gifter sig, gå in på svenska kyrkans hemsida, där finns bra information.

• Kathrine

Jag gifte mig på Antigua i Västindien. Olika länder har olika regler bla om hur länge man måste vara i landet innan vigsel många regler är det att hålla redan på. Vi skaffade fram alla pappren via skattemyndigheten papprerna var tvugna att finnas på plats i Antigua 72 dagar innan så det kan krävas en del förberedelser. Vi gifte oss "amerikanskt" men vigseln var helt godkänd eller svenska regler. Man kommer lättare undan om man gifter sig inom Svenska kyrkan utomlands (SKUT) som finns på många ställen. LÄttast är nästan att först bestämma sig var man ska gifta sig och sedan därifrån ta reda på alla regler...Många resebolag hjälper också till.
    Om du undrar ngt mer får du gärna skriva ett mail..

• Kathrine

Hoppsan det blidde visst lite fel i texten givetvis skall det stå att vigseln var helt godkänd enligt svenska regler.
    Bara för att förtydliga en sak. Det finns ingen ambassad på Antigua och svenska kyrkan är inte heller representerad där. Vi var faktiskt det första svenska paret som gifte oss där.

• grapen

Vi gifte oss på Aruba i år och det var helt underbart. Har aldrig gjort en härligare resa. Vi gick genom Lime travel som skötte det mesta åt oss och sen hade vi även en bröllopskordinator i Aruba som vi träffade då vi anlände till Aruba och gick igenom i detalj hur vi ville ha det. Vi vart i alla fall helnöjda med vårat bröllop som skedde borgligt i en town hall och sen hade vi en cermoni på stranden vid solnedgången. Då blev det ett lyckat bröllop och en härlig smekmånad. Så hade vi en stor fest då vi kom hem för nära och kära.

• Fidelis ad urnam

Vi ska gifta oss i Las Vegas till sommaren och för oss blir det som så att vi får skicka in en hindersprövning till skatteverket, som man alltid måste göra.
    I Las Vegas betalar vi för ett marriage license och får ett äktenskapsbevis efter vigseln, detta bevis ska lämnas in till skatteverket ihop med att efternamnspapperena och när detta godkänns är vi lagligt vigda.

• AlmostPerfect

Tack för era svar!
    Ska gå in på Svenska kyrkan och kika.
    Så bra! Då kan min syster och jag spinna vidare. Vet inte riktigt hur jag vill gifta mig... men hon är inne på en vigsel utomlands. Inget tjafs om vem som inte blev bjuden osv Men jag vet inte om jag vill tala om för henne... det innebär ju risken att jag heller inte blir bjuden... :-/

Får se om det kanske blir dubbelbröllop!

grapen:
    Det verkar ju som en bra lösning. En intim liten vigsel och senare en stor fest!

Svar på tråden Gifta sig utomlands