• Rastapappan

Resa till andra länder som Adopterad med svenskt Pass

Hej!
    Undrar vad ni andra adopterade vuxna har för erfarenheter av att resa till andra länder i världen när ni ska igenom passkontrollen.
    Mina egna erfarenheter är att det blir ta me fan nästan alltid strular det har hänt att jag knappt har fått komma in och resa ut i bland när jag ska igenom passkontroll, för en del länder verkar det som att passkontrollanterna är extremt lågutbildade och har svårt att förstå enelska. Jag fattar allvarligt talat inte vad problemet är?
    Har man ett svenskt pass så har man!!! I mitt pass står det numera bara nu vilken födelseort/stad jag är född i och inte vilket land som det gjorde i mina tidigare pass, jag ändrade det för några år sedan när jag fixade nytt pass och det har hjälpt en del men nu får vi se hur det går när vi ska till Thailand?
    Vad har ni för egna erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 16:29:13:
    Ja man kan tro att jag inte kan stava men är det fler Mac användare som har samma problem i detta forum? Engelska ska det vara.

• Svar på tråden Resa till andra länder som Adopterad med svenskt Pass
  • MittAndraJag

Menar du att de behandlar dig dåligt för att du inte ser typiskt "svensk" ut eller? Eller för att födelseorten inte är i Sverige?

Jag åkte buss in i Sverige för ett tag sedan och där fick alla som såg ut att komma från Asien eller sydeuropa visa pass vid gränsen medan vi som såg "svenska" ut bara behövde säga att vi var svenska, helt sjukt    

• esperando

Jag blir stannad i tullen och extraaa länge i passkontrollen jämt när jag reser..Och jag reser ofta. Jag är inte adopterad men dock invandrare...

• Bibimbap

Och min man är "halvsvensk" (hans pappa är född i mellanöstern) och får ofta (be)visa att han är svensk när vi åker över sundet till Danmark... (Detta trots hans söta svenska fräknar )

Gissar att alla med icke-typiskt svenskt utseende råkar ut för detta och att tull och passkontrollanter tar det säkra före det osäkra?

• Rosarin

Jo, det brukar se valdigt forbryllade ut nar jag reser in till Thailand med svenskt pass. Jag ar adopterad fran thailand och i mitt pass star det att jag ar fodd i Bangkok.

Tull-personalen brukar fa hamta bade en och tva andra for att se om de verkligen har last ratt...
    Kan ta sin lilla tid.. :)

• annsing82

min sambo är född utomlands, har svenskt pass och svenskt namn men ser inte helt svensk ut. ungefär samma förutsättningar som en adopterad. han har ofta problem. extra frågor och kontroller. vet ju detta nu när vi reser ihop men är ändå alltid lika nervös. blir alltid bra tillslut men väldigt bökigt.

• Rastapappan

Vad trevligt med så många svar direkt det hade jag aldrig väntat mig :) kanske ska förklara lite mer exakt vad jag menar Jag har aldrig haft problem när jag ska till och från Sverige ännu i alla fall, Jag reser en del i jobbet och har varit i USA med Visum, det här var dock några år före 11 sep, men satan vad det tog tid att komma in dom gjorde 7 olika kontroller på mig det var allt från att kolla om det var mina väskor till var jag skulle bo någon stans m.m. helt sjukt!!! mina bandpolare som är svenskar trodde inte att det var sant efter 3 kontrollen jag var ju dock van sen förut men USA är ju ett jävla skit land så dom får väl hålla på där borta... Jag kommer aldrig mera spela där dom är ändå så pårökta hela patrasket ;). Som turist till landet har det dock gått bättre utan en massa frågor etc.

• Rastapappan

Ja glömde att tilläga att jag härstammar från Bangladesh men är född i Karachi, men ser mera ut som att jag kommer från sydamerika!
    Mina två söner är de vackraste världsmedborgare som någonsin har skådats av det mänskliga ögat dom är den perfekta mixen av min blonda fru och mig inget inavel här inte...

• mammatillvictor

Har rest en del och det har aldrig varit något problem! De ser ju att det är jag som är på kortet, vad är problemet liksom? Trist att ni har fått problem!

• Rosarin

Bor utomlands och har kopt ett nytt tangentbord. Har finns inga a a o med prickar. :(

• Bibimbap

Rastapappan, lite OT

Ja amerikanska Immigration är ju helknäppa, jag tror dom njuter av att vara krångliga och dom verkar tro att alla som passerar gränsen har tänkt bosätta sig där illegalt
    Även om dom aldrig varit SÅ krångliga med mig (som har ett typiskt svenskt utseende) som det du beskriver så brukar jag (och jag har varit alldeles för många gånger i det landet med mitt jobb!) för det mesta vara irriterad när jag har passerat den gränsen. Hittar dom inte något i utseendet så har dom en massa annat att krångla med:
    - Nån gång hade jag inte väntat bakom linjen på min tur och då tog det en hel eveighet med en massa märkliga frågor
    - En annan gång hade jag ingen agenda för konferensen jag skulle på och det var tydligen väldigt konstigt....
    Så jag antar och hoppas att just den gränsen inte är särskilt representativ för resten av världen

Helt OT - dina barn låter helt ljugligt vackra!!

Rosarin - hihi - blir ganska komplicerat för gränspersonalen låter det som. Ska bli intressant att se hur dom reagerar den dagen, om så där 8-9 år när min familj ska göra vår första tur tillbaka mina barnsfödelseland

• Rastapappan

Dom är ljuvligt vakra! Det tycker nog de flesta föräldrar om sina egna barn? annars vore det ju en synd!
    som sagt jag undrar vad ni adopterade har för egna erfarenheter av att resa till andra länder och hur ni blir bemötta i passkontrollen?

• Har ingen signatur ännu

Mmjo, jänkarna har blivit riktigt paranoida på sista tiden. Annars har jag rest jorden runt hela mitt liv med min mamma som var flygvärdinna och har aldrig haft några större problem. i Sydamerika kollade dom lite konstigt på mitt svenska pass och ögnade mig upp och ner. Men det var inga problem. Däremot så blev jag haffad av polisen på gatan i Guatemala (rutinkontroll) men då flashade jag mitt pass och vips så fick jag gå. :)

• Myrna

Det brukar gå bra numer. Värre var det att tågluffa i början av nittiotalet då en del passkontrollanter ifrågasatte passets äkthet.

Nu verkar passkontrollanterna ha kommit ikapp tidenoch verkligheten.

• Amidala

En liten omvänd variant, min man som är en aning vildvuxen vad gäller hår och skägg (blekfis) , åkte innan barnen kom konstant fast i tullen , nu efter att vi kommer som familj med våra utan tvekan adopterade barn är det slut med den biten :-O

• LCW

Rolig tråd. Adopterad från Thailand och det är OFTA strul vid passkontrollen. Kan säga att jag är 150cm, tjej, ser inte direkt hotfull ut. Det här har bland annat hänt. En gång var Heathrow, då särade de mig och mina föräldrar för förhör(jag var 13 år), en annan gång i Heathrow (då var jag 18 år),då kände de utanpå kroppen på mig om jag hade ngt farligt på kroppen samt att de inte trodde att jag var 18år eftersom jag är så kort och försökte påpeka att man inte får resa själv om man är under 18år. En tredje gång Heathrow(då var jag 29år),då ifrågasatte de varför jag skulle till Canada om jag inte varit där tidigare.En fjärde gång i New York (då var jag 15 år). I New York var lite halvläskigt, var som i en film, satt i en cell-likt rum, pinnstolar och ett kalt bord och en bordslampa och två äldre gubbar som förhörde mig. Tog kanske två timmar sen släppte de mig. Får väl se vad som händer nästa vecka när jag åker till Thailand för första gången med svenskt pass...........

• inoka

Har rest sen jag var mkt liten överallt men aldrig stött på ngt problem. inte ens när jag varit i sri lanka där passen ser nästan lika dana ut som de svenska. Det enda jag råkat ut för var väl att soldaterna var väldigt misstänksama mot mej när vi var i s-l.
    Från thailand kom jag precis hem efter att ha varit i nästan 7 veckor och det var inga problem. Där var det dock VÄLDIGT bra att ha barn med sig. man fick gå före alla andra :)

• inoka

Har rest sen jag var mkt liten överallt men aldrig stött på ngt problem. inte ens när jag varit i sri lanka där passen ser nästan lika dana ut som de svenska. Det enda jag råkat ut för var väl att soldaterna var väldigt misstänksama mot mej när vi var i s-l.
    Från thailand kom jag precis hem efter att ha varit i nästan 7 veckor och det var inga problem. Där var det dock VÄLDIGT bra att ha barn med sig. man fick gå före alla andra :)

• Ahrodie

Den enda gången jag stött på problem vid passkontroll är på väg in till USA, men det var efter att fått gå ner på Irland istället och givetvis var det den 11 september 2001 som jag var på väg! Fick på flygplatsen på Irland vända tillbaka till Sverige och skaffa visum och diverse intyg innan jag släpptes in för att hälsa på nuvarande maken en månad. Men, med tanke på vad som just hände så kan jag förlåta dom för det .

BF 18 maj 2007, min 6:e bebis :)
Svar på tråden Resa till andra länder som Adopterad med svenskt Pass