• custos

Vårdnadstvist vs. Stanna kvar

Hej

Jag har ett jäkla dilemma.

Bor ihop med tjej som jag inte vill bo ihop nåt mer. Vi har varit tillsammans i ca 6 månader, och under denna tid har hon viljat förlovat sig, skaffa barn och flytta ihop. Från början trodde jag att det var mig det var fel på, och att jag var för feg och överanalytisk som inte ville skaffa barn, förlova mig och flytta ihop så tidigt och snabbt som inom loppet av 2 månader efter vi lärt känna varandra. Sen kom jag på att det jag kände och sunda förnuftet sade var att det är INTE normalt att flytta ihop, förlova sig och skaffa barn så snabbt. Dock var det redan försent då, då hade jag redan flyttat in med henne. Hade dock kvar min lägenhet men den låg långt bort och jag hade mina barn i sthlm, insåg där och då att jag var i ett beroende grepp av henne.

Ett kortare tag trodde jag även att jag skulle bli pappa mot min vilja, det visade sig nämligen att hon hade mitt i alltihopa slutat äta sina p-piller och börjat prata om barn och giftemål en kort stund innan det. Hon sade även "jag kommer att göra slut med dig om jag är gravid då jag vet att du inte vill bli pappa"(den logiken du:)).

Nu till min fråga.... Hur skulle du göra i en sån här situation, skulle du berätta för socialnämnden som håller på med en vårdnadsutredning som beräknas vara klar om ca 2 veckor att du är på väg att lämna förhållandet?. Just detta då det kan påverka deras beslut att jag river upp barnen från en "trygg" miljö om jag flyttar och blir singel, om jag flyttar så kommer jag försöka flytta inom sthlm. Om det inte går kommer jag flytta till norra sverige.

Tacksam för ALLA tips, råd, förslag och feedbacks som kan ges.

• Svar på tråden Vårdnadstvist vs. Stanna kvar
  • Bissmark

För det första får vi nog reda ut ett och annat.

Är ni förlovade eller ej?
    Har ni gemensamma barn?
    Om vems barn gäller vårdnadstvisten?
    Är hon gravid eller ej?
    Vems barn rivs upp från "en trygg miljö"?
    Du har väl dina barn i Stockholm??

Lite svårt att komma med något konkret innan man vet hur det ligger till.

//Johan

• custos

Är ni förlovade eller ej?: Inte förlovade

Har ni gemensamma barn?: Nej, två var från tidigare förhållande. Och det är mina barn som vårdnadstvisten/vårdnadsutredningen är kring. Senare funderar hon som jag bor med på att starta en vårdnadsutredning för sina barn i början av jan2007.

Om vems barn gäller vårdnadstvisten?: Mina barn från tidigare äktenskap, idagsläget har vi gemensam vårdnad för alla fyra barnen, både hennes och mina. Mitt x vill ha ensam för att kunna skriva på en passansökan, och sambon vill ha ensam för att hennes x skiter i barnen och kan inte samarbeta.

Är hon gravid eller ej?: Inte gravid, hon säger att hon har sin mens nu, dock har jag inte sett nån mensig binda. Känns sjukt att behöva vara paranoid och ifrågasätta, men inget är främmande när det gäller min sambo längre. T.ex så ljög hon om att hon åt p-piller, fast hon inte gjorde det.

Vems barn rivs upp från "en trygg miljö"?: Mina barn i sådana fall, dem har flyttat nog mycket p.g.a mitt x som hafsat runt med dem som fasen sista året, samt att jag sagt till soc. nämnden att jag skall stanna och bo i sthlm med min sambo, detta då jag trodde att hon nånstans skulle "nyktra till" och inse att hon behöver hjälp nu för sina känslomässiga problem bl.a. Har dock insett nu under resans gång att det kommer aldrig ske, men hur jag skall säga det på ett bra sätt till socnämnden så jag inte framstår som impulsiv eller alltför hemlighetsfull vet jag inte.

Du har väl dina barn i Stockholm??: Japp, dem var skälet till varför jag flyttade hit.

• Mikkel räv

Jag tycker att den miljö du beskriver verkar väldigt otrygg! Om du är i en vårdnadstvist kan det kanske t.om. vara till din fördel om du bryter upp från ett nedbruytande förhållande! Vad tycker dina barn om din nuvarande?

• custos

Det är dit jag kommit med mitt resonemang med, just detta att om 10 år inte ens om 10 månader kommer vi vara ihop. Detta då vi ser så olika på saker och ting, och att hon pendlar så oerhört mycket i sitt humör och sinnesstämning.

Mina barn tycker sisådär om min nuvarande. Hon är duktig med småbarn, kanske lite sträng och opedagogisk men i det stora hela sköter hon det bra.

• Mikkel räv

Jag tycker att du skall bryta upp! Förklara i tid för dina barn bara, och om det skulle komma upp i vårdnadstvisten, så säg att du gjorde det av OMSORG om dina barn. att de inte skulle behöva leva i ett stormigt, nedbrytande förhållande!

• custos

Det är av omsorgen och tanke på barnen som jag lämnar detta förhållande. Just detta då dem inte mår bra av den oro och stress, samt oorganiserade miljö som hägrar i huset.

• Svalu

Oavsett trasslet ovan så skriv för tusan inte på enskild vårdnad-Då är du nobody och rättslös-Tro mig, jag har varit där.

• custos

Svalu: Tack för tipset, tänkvärt.

• custos

Många har rådgivit mig om att lämna förhållandet, och som det ser ut så ser det inte bättre ut än att jag gör det. Vill dock ge min sambo chansen att bättre sig och att vi faktiskt KAN leva ihop. Får se om nåt kommer att hända närmaste perioden, detta då bla sambon skall gå i terapi.

• custos

Många har rådgivit mig om att lämna förhållandet, och som det ser ut så ser det inte bättre ut än att jag gör det. Vill dock ge min sambo chansen att bättre sig och att vi faktiskt KAN leva ihop. Får se om nåt kommer att hända närmaste perioden, detta då bla sambon skall gå i terapi.

• papplund

Vad du än gör så ge inte upp gemensam vårdnad!!!! Då har du i stort sett inga rättigheter alls kvar.....Det krävs en hel del för att riva upp ett beslut om enskild vårdnad om du skulle ångra dig längre fram....
    Lycka till

• custos

Skulle ALDRIG överge mina barn eller vårdnaden.

Svar på tråden Vårdnadstvist vs. Stanna kvar