• CatherineT

skulle ni kunna vara familjehem?

HEJ

UNDRAR VAD NI TYCKER ELLER TÄNKER?
    HAR EN VÄN SOM SKA FUNGERA SOM FAMILJEHEM, HON HAR SJÄLV 2 BARN OCH HAR NU TAGIT EMOT 2 TJEJER TILL, DESSA TJEJER HAR MYCKET PROBLEM.
    HUR MÅNGA SKULLE KUNNA TÄNKA SIG FUNGERA SOM FAMILJEHEM? OCH TA EMOT BARN SOM HAR ELLER HAFT DET JOBBIGT?

• Svar på tråden skulle ni kunna vara familjehem?
  • blonde redhead

Jag skulle absolut kunna göra det när mina barn blivit lite äldre
    Skönt att några familjer stälelr upp för barn som har det svårt!

• Fiaflopp

Vi skulle absolut kunna bli det!

• Fille Fjonkan

Inte nu, inte en chans. Men när våra egna barn vuxit till sig lite och blivit lugnare (minstingen får gärna ha passerat 4-årstrotsen) skulle jag absolut kunna tänka mig det. Var maken står i frågan vet jag däremot inte.

Min moster brukade ha "sommarbarn" när hon bodde på landet. Vi var också ofta där och lekte och jag har glada minnen från den tiden

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 34
  • Angla

Jag skulle absolut kunna tänka mig det men inte i den situationen vi befinner oss i idag. Vi längtar efter barn idag - egna barn och det blir det aldrig via familjehem. Alltså är inte familjehem det som vi söker efter och får man något annat än det man söker efter så har man inte det som krävs för att ge det som behövs.

Jag har kommit i mycket nära kontakt med familjehem och har sett baksidorna av anhöriga som ringet konstant och terrat familjehemet och det är inte vad jag söker idag. Idag söker jag ett barn till vår familj - inte att dela ett barn med andra vuxna jag anser vara idioter.

Sen kan jag dock vara väldigt avig till många familjehemsplaceringar där det är så uppenbart att placeringen kommer vara för alltid men ändå genomförs inte en adoption. Fler adoptioner skulle ge fler barn en familj och en juridisk trygghet de idag saknar.

Utifrån den syn samhället har på familjehem så kan jag anse att ofrivilligt barnlösa generellt och i stort nog är i fel situation att ta en familjehemsplacering för det handlar om att ge till ett barn inte om att bli förälder.

Men visst i framtiden då mina kommande barn hunit bli älder så ja då kanske ...

Angla - mamma bortom molnen
  • SiLiOs

Jag vill definitivt bli det om några år när min utbildning är klar och jag har en stadigare inkomst och mer struktur i min vardag.
    Tyvärr vill inte min sambo det så där ligger kruxet..
    men jag skulle se det som en ära att få hjälpa ett litet barn som har det svårt.

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • moominmamman

Vi har varit både kontaktfamilj och jourhem.Skulle gärna vara det igen om det är ett barn som passar in i vår familj och är yngre än vår minsta, 8 år. Vi har gått utbildning och är utredda och klara. Det enda som saknas är ett uppdrag!

Hade dock inte velat vara familjehem före adoptionen! Har nu mer barnerfarenhet och vetskap om anknytning-separation. När man är familjehem så har man ju även umgänge med fosterbarnets biologiska familj och släkt och det är positivt för barnet att ha den kontakten kvar.

Hela familjen måste ju vilja att det kommer ett till barn i huset och vi har pratat mycket med våra barn om vad det innebär. Nu efteråt så är de positiva till att igen få ett "extrasyskon".

• pratglada tjejen

Hej!
    Vi har varit familjehem till en liten flicka. Det avslutades för ett par månader sen..(träffar familjen fortfarande).

Jag skulle absolut vilja vara det igen. Vi är så klart utredda. Men tanken är att det ska vara jag som står som kontaktperson. Jag hoppas att det går, troligen anses jag vara för ung (19,5år).Svårt att vara en äldre kvinna i en ung kropp ;).
    Har skickat intresseansökan. Det gäller ett spädbarn. Det skulle vara så roligt att vara det igen.(Förra gången var jag 17 år och kunde därför inte stå som kontaktperson, utan då fick mamma göra det).

Jag vet att jag kan det, måste bara bevisa det för dem..
    Åsikter?

• Visa

Ja det skulle jag/vi kunna vara, vi har pratat om det. Så kanske blir det så nå´n gång framöver men först ska vi ta emot vår dotter från Indien

Svar på tråden skulle ni kunna vara familjehem?