• Maddeliix

epidural, aldrig! vad kan man få istället?

Jag är nu i vecka 33+2 och börjar redan oroa mig för förlossningen, hur ska detta sluta? :/..

jag vet inte vad jag vill ha för smärtlindrig ens men en sak vet jag och det är att jag INTE vill ha epiduralbedövning.. fick det under en "operation" jag gjort nu under graviditeten och just för stunden var bedövningen underbar men guud så hemskt jag mådde efteråt, inte kunna gå, inte kunna göra 1 & 2 på toa och plus att jag fick en himla nackspärr & huvudvärk i hela 4 dagar efter..

Vad kan jag välja istället? morfin vill jag inte heller ha, spyr som en gris av det.. lustgas ska jag ha men jag lär behöva mer för jag är livrädd att det ska göra så ont att jag bara ger upp och ligger och gråter (har en förmåga att göra sånt i andra situationer)..

Kejsarsnitt är inget jag vill heller, den enda möjligheten att jag väljer snitt är om jag verkligen MÅSTE av nån anledning..

Hjälp!

• Svar på tråden epidural, aldrig! vad kan man få istället?
  • Ylwis

värme, akupunktur,lustgas....

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

förresten prata med din BM så kan ni säkert komma fram till ngt!

Mamma till Alvyn 051015
  • mian75

Kommer inte ihåg alla smärtlindringar som finns men jag använde lustgas och akupunkturnålar ganska länge.........tills jag tog epidural.

Misstänker att du vid operationen fått en epidural som tar bort all känsla. Du kan ju få en lättare variant (vanligast vid en förlossning) som gör att du kan vara uppe och stå och gå. Funkade jättebra för mig.

Annars finns det ju t ex sterila kvaddlar (som tydligen gör fruktansvärt ont när du tar dem men fungerar jättebra sedan) och t ex PCB=så kallad Västerviksmetoden (bedövning i underlivet).

Du har ju några veckor kvar så jag tycker att du ska ta upp frågan med din barnmorska och förklara för henne hur du känner. Hon kan vägleda dig och gå igenom andra metoder för smärtlindring.

Lycka till med förlossningen och bebben!

• Smurfens Mamma

Jag skulle heller inte ha eda.... fick en om än försent (fick den 40 min innan han föddes så den hjälpte aldrig mig...) ! Fick inga av de symptom du beskriver, är du säker på att det var på grund av den!?!?! Jag kunde gå utan problem 45 min ef att pojken var född... och kunde röra mig fritt hela förlossningen

Har vänninor som har tagit kvaddlar... det gör tydligen JÄVULSKT ont att få dem men de är ok efter det och de har hjälpt dem...

Jag klarade mig på lustgasen.... hade värkar med 30 sec mellanrum fr 2030 till krystarna 23.00 och det funkade...

Det kommer gå jätte bra vad du en väljer! visst det känns att föda barn, men det är en underbar upplevelse!! Helt fantastiskt!!

Lycka till

Snart e det jul .....
  • blonde redhead

Ja biverkningarna man kan få av eda är inte att skoja om! Min mamma låg i huvudvärk med koffindropp på sjukhuset i två veckor för bara ett år sedan sen hon opererat livmodern. Så jag hade helelr aldrig tagit eda (som f ö är samma vid förlossning som vid övriga operationer)

Jag klarade mig bra på lustgas och andning/avslappning. Sterila kvaddlar ska vara bra också finns tens som ska vara bra.

• Ylwis

ja jag skulle inte heller ta det men när jag kom in så skrek jag fullkomligen efter det!

Mamma till Alvyn 051015
  • Maddeliix

tack för alla bra tips.. jag ska på fredag (om en vecka) till min BM och prata om förlossningen så det är kanske bäst att jag tar upp detta då.. min fästman tycker att jag ska ta epiduralen eftersom jag i övrigt under denna graviditet har haft så ont och knappt orkat längre men jag har förklarat för honom att jag ALDRIG tänker ta epiduralen, no matter what.. då får han lite panik :/

• Smurfens Mamma
    Maddelix du klarar mer än du tror!!! vet att det känns skrämmande och svårt att tro!! Men lustgasen hjälper mkt!!! Edan man får vid en operation/kejsarsnitt är mkt, mkt starkare dos, i och med att man ska vara avslappnad, inte röra sig och ABSOLUT inte känna ngt! Vid en förlossning, måste du ju fortf kunna röra dig... kan bli svårt att föda annars! Men prata med din BM om hur du reagerade på det vid ditt tidigare ingrepp, så kanske ni kan se om det hör i hop!!

Det kommer gå strålande!!!

Jag var oxå helt slut tidigt i min graviditet, hade sammandragningar fr vecka 10 o sen gick jag över tiden rätt så rejält...... Men ut kom han

Lycka till igen
    Snart e det jul .....
  • Hondan

Jag ville inte heller ha epidural. Valde istället bäckenbottenbedövning, och tyckte det var toppen!

• Ylwis

du kan  även bada varmt beror på vad din BB har för utbud. men  som  sagt prata med din BM så kan hon hjälpa dig.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden epidural, aldrig! vad kan man få istället?