• Maomao

illaluktande bastu

Vår bastu här hemma stinker.. Jag har rengjort bänkarna så gott jag kunnat med både det ena och det andra men det luktar fortfarande "surt".. Har ni nåt bra tips?

• Svar på tråden illaluktande bastu
  • Danbala

Har du testat ättika?

[...fnord...]
  • Lola Jämtland

Har ni avlopp i bastun? Då kan lukten komma därifrån.

//Jag är inte överviktig. Jag är bara för kort för min vikt....
  • Maomao

Tack för era snabba svar.. Japp, ättika har jag testat, men det hjälpte inte ( första gången ättikan inte hjälpt mig). Jag tror mer på att det sitter i bänkarna. Typ gammal svett el så.. Och jag har skrubbat både ovan och undersidan så jag vet inte mer vad jag ska göra.. Det är ju inte direkt mysigt att kliva in i en sur bastu..

• Heydatsme84

såpa eller kanske nej ta och fråga bastuförsäljare-

• therre
    Maomao skrev 2006-12-06 10:35:24 följande:
    Vår bastu här hemma stinker.. Jag har rengjort bänkarna så gott jag kunnat med både det ena och det andra men det luktar fortfarande "surt".. Har ni nåt bra tips?
    hur luktar det? kan det vara träet som är mögligt eller nåt? kanske .... vad heter det? murknet? lyfter ni upp trallorna från golv om ni har om de inte är impregnerade, kan vara det som luktar? avlopp?
  • SVejsan

Tylö , rekommenderade rengöring med hjälp av grönsåpa på träbänkarna...

Nödlösning:
    www.k-rauta.se/vvs_2673.htm

Kan tänka mig att om man kör upp bastun till max och häller på omgång efter omgång med (enligt bruksanvisning) utspädd sådan doft så tar träet åt sig doft...

Har ni ett avlopp kolla där också så att ni inte har någon oskoj "odling där"
    Har ni trä"hink" för vattnet? Den kan ibland bli tvärofräsh även i träet och avge odör...

• Maomao

okej, tack för tipsen.. Ska direkt hem och pröva efter jobbet. Eller.. kanske jag sätter sambon på det redan nu, så det är klart när jag kommer hem!

• Zenobia

Det finns doftoolja eller nåt för bastu. Som man häller på lavastenarna. Då kanske du får bort lukten..

• therre
    Zenobia skrev 2006-12-06 15:05:29 följande:
    Det finns doftoolja eller nåt för bastu. Som man häller på lavastenarna. Då kanske du får bort lukten..
    ÖL luktar gott när man häller på stenarna! Nybakat bröd!
  • Zenobia

Svejsan

Den såg ja och inte den ja tänkte på. Det finns andra flaskor med andra dofter.

• Zenobia

Therre

Har du hält öl på stenarna? *ler*

Min svärfar är född i en bastu =)

• Zenobia

Det ska finnas andra lukter än tall och gran det är det ja menar. OM man vill ha lavendel eller anan lukt.

• Smultron ett

var i en bastu där det luktade snopp!! ush.
    inte roligt å basta då. har inga tips tyvärr

• therre
    Zenobia skrev 2006-12-07 21:10:07 följande:
    TherreHar du hält öl på stenarna? *ler*Min svärfar är född i en bastu =)
    nej, jag dricker inte öl, men min pappa har gjort det. why?
  • therre
    therre skrev 2006-12-08 09:22:55 följande:
    Zenobia skrev 2006-12-07 21:10:07 följande: TherreHar du hält öl på stenarna? *ler*Min svärfar är född i en bastu =) nej, jag dricker inte öl, men min pappa har gjort det. why?
    ...när jag var liten alltså. numer bastar jag inte med pappa
  • Zenobia

therese

Ja bara undrar då du skrev

"ÖL luktar gott när man häller på stenarna! Nybakat bröd!
    "

• Blue Dragon

Tölander: Hur luktar snopp? Bara undrar.

Tredje tjejen på väg. BF 26 december
Svar på tråden illaluktande bastu