illaluktande bastu
Vår bastu här hemma stinker.. Jag har rengjort bänkarna så gott jag kunnat med både det ena och det andra men det luktar fortfarande "surt".. Har ni nåt bra tips?
Vår bastu här hemma stinker.. Jag har rengjort bänkarna så gott jag kunnat med både det ena och det andra men det luktar fortfarande "surt".. Har ni nåt bra tips?
Har du testat ättika?
Har ni avlopp i bastun? Då kan lukten komma därifrån.
Tack för era snabba svar.. Japp, ättika har jag testat, men det hjälpte inte ( första gången ättikan inte hjälpt mig). Jag tror mer på att det sitter i bänkarna. Typ gammal svett el så.. Och jag har skrubbat både ovan och undersidan så jag vet inte mer vad jag ska göra.. Det är ju inte direkt mysigt att kliva in i en sur bastu..
såpa eller kanske nej ta och fråga bastuförsäljare-
Tylö , rekommenderade rengöring med hjälp av grönsåpa på träbänkarna...
Nödlösning:
www.k-rauta.se/vvs_2673.htm
Kan tänka mig att om man kör upp bastun till max och häller på omgång efter omgång med (enligt bruksanvisning) utspädd sådan doft så tar träet åt sig doft...
Har ni ett avlopp kolla där också så att ni inte har någon oskoj "odling där"
Har ni trä"hink" för vattnet? Den kan ibland bli tvärofräsh även i träet och avge odör...
okej, tack för tipsen.. Ska direkt hem och pröva efter jobbet. Eller.. kanske jag sätter sambon på det redan nu, så det är klart när jag kommer hem!
Det finns doftoolja eller nåt för bastu. Som man häller på lavastenarna. Då kanske du får bort lukten..
Zenobia, www.k-rauta.se/vvs_2673.htm är en länk till en doftlösning...
Svejsan
Den såg ja och inte den ja tänkte på. Det finns andra flaskor med andra dofter.
Therre
Har du hält öl på stenarna? *ler*
Min svärfar är född i en bastu =)
Det ska finnas andra lukter än tall och gran det är det ja menar. OM man vill ha lavendel eller anan lukt.
var i en bastu där det luktade snopp!! ush.
inte roligt å basta då. har inga tips tyvärr
therese
Ja bara undrar då du skrev
"ÖL luktar gott när man häller på stenarna! Nybakat bröd!
"
Tölander: Hur luktar snopp? Bara undrar.
Läste det här: www.altarsauna.com/blog/how-to-get-rid-of-bad-smell-in-a-sauna
handlar precis om detta!