• Miss Finland

2 ägg som lossnar...

Hej!

Jag undrar det här med ägglossning... Om det är 2 ägg som mognar och lossnar,lossnar dom då samtidigt?
    Eller kan den andra släppas dagen efter den första?
    Och släpps dem alltid från samma "sida", eller en från det ena och en från den andra "sidan"? Hoppas ni förstod

För vanligtvis så lossnar det ju vartannat??

• Svar på tråden 2 ägg som lossnar...
  • Miss Finland

Någon som kan svara....???

• Bliglin

Hej!

Som jag fattat det så kan dels två ägg lossna från samma äggstock vid samma "ägglossningstillfälle", dels kan det lossna ett ägg från vardera äggstocken vid samma ägglossningstillfälle. Så att de lossnar inte alltid från samma sida, även om det också händer. Och ja, vanligtvis så sker ägglossning varannan gång från vardera äggstock.

Om dubbel ägglossning sker, dvs från vardera äggstock, så har jag läst någonstans att det KAN ske med upp till ett dygns mellanrum, men vanligare att det sker inom ca 12 timmar.

För så snart ett ägg har lossnat så frigörs ett hormon som ska medföra att andra halvmogna ägg avstannar och återbildas inför nätsa månad i stället, typ... (är inte så haj på detta jag heller...)

Men vid tvåäggstvilligar så har alltid dubbel ägglossning skett. Om det sedan är vanligare att det lossnar två ägg från samma äggstock eller ett från vardera vet jag inte.

• Miss Finland

Bliglin- Tack för ditt svar!!! Så om 2 ägg släpps,så har man en längre/bättre chans att bli garvid?

• Dahlia

Vilken äggstock äggblåsorna mognar på är olika från månad till månad. Är absolut inte varannan månad..
    Jag har kollat min ägglossning med vul i över ett år och det e olika från gång till gång..

Och mognar två äggblåsor så kan det ibland vara på samma äggstocj o ibland på olika.

Och äggblåsorna lossar ganska så precis samtidigt när man har ägglossning. Men har man två äggblåros och den ena uppenbart inte är mogen så kan det ägget inte bli befruktat.

Om en äggblåsa tillbakabildas så sker detta innan äl och innan den har blivit en viss storlek.. Är den tex över 15 mm så tillbakabildas den inte.

Sen om det ökar chansen att bli gravid kan jag inte svara på. Enligt min fert läkare så är det inte bara äggen det handlar om. Slemhinnan ska vara tjock o fin och spermierna ska vara bra oxå för att man ska bli gravid.

• Lussekatten87

vad jag vet så är det varannan gång!

• Dahlia

em87-Nej det behöver inet vara varannan gång

• Neline

Min gynekolog sa att de va varannan gång? Hmm..

• Hatter

Själv blev jag gravid typ 10 dagar EFTER min ägglossning! Min BM säger att det måste ha lossnat två ägg under min månadscykel, men det andra lossnade inte ordentligt förrän långt efteråt och att det var därför jag blev gravid efter ägglossningen.

Har aldrig tidigare hört talas om att man kan bli gravid efter ens ägglossning. Men både vul och senare ul konfirmerade datumet för beräknad ankomst, och tydligen blev jag gravid under slutet av min menscykel. Konstigt.

• Miss Finland

God Jul på er alla, hoppas ni haft det bra!

Jag funderade på att strunta i att köpa ÄL-tester denna gång...eller det kanske jag borde göra ändå, va tycker ni....?

Har inte haft ont,eller några känningar alls, då e jag väl inte överstimulerad iaf?Eller har jag helt fel...är på dag 12-13 idag?

• Lilla Mumintrollet

Hej på er!

Jag tänkte precis fråga om två ägg kan lossna under ägglossningen. Men hittade precis den här tråden Jag har haft ÄL nu under julen och har alltid annars BARA ont (rejält ont) på en sida, ofta vänster. Men den här gången började jag känna på höger sida och tänkte.."Ok det är höger den här gången...". Men sen började jag även känna av från vänster sida...och nu under helgen har jag haft ont både på vänster och häger sida (som jag annars aldrig har).

Kan det vara så att jag har haft ägglossning fårn båda sidorna dvs dubbelägglossning?

Miss Finland: Jag kan inte ge dig några råd om ÄL-test då jag inte använder såna.

• Miss Finland

Lilla Mumintrollet- Japp,jag tror att det kan vara en dubbel ÄL! Lycka till!!!

• teha

Är det inte så att om det är två ägg som lossnar så lossnar den andra inom ett dygn efter det första? Alltså att man ägglossar två gånger bara inom ett dygn, men jag kan ju ha helt fel. Har för mig att jag har läst detta någonstans.

• Lilla Mumintrollet

terre 78: Så, kan det nog vara...och i så fall stämmer det in på mig. Ska bli spännande att se om det tog sig denna gången. Hade ägglossning på julafton/juldagen. Och vi hade mys onsdag, fredag och på lördag innan julafton/juldagen och sen på annandagen. Få, se om det räckte. Hade lite svårt att komma ifrån att ha mys... med två döttrar och släkten omkring oss

• teha

Lilla Mumintrollet: Vi får hoppas att det tog sig denna gången, håller tummarna!

• Miss Finland

Jag undrade en sak, rätta mig om jag har fel..

Om man har 2 ägg som mognar borde ju chansen att bli gravid vara större än om bara ett ägg släpps??
    Eller?

• Miss Finland

Lyfter upp denna *nyfiken*

• Anonym (Anonym)

Hur gick det för dig Lilla Mumintrollet? Jag har haft exakt likadant och funderar nu på om jag blivit gravid med tvillingar!

Svar på tråden 2 ägg som lossnar...