• Spirre

Giftermål, kostnader...

Ni som är gifta/har funderingar på det, hur mycket har ni lagt/kan tänka er lägga på ert bröllop? Själva så har vi väl börja fundera så smått på saken och laborerar med tankarna om hur många man vill bjuda versus kostnaden för hela kalaset. Berätta gärna om era lösningar och vad ni kostat på er och hur mycket olika alternativ kostar.

• Svar på tråden Giftermål, kostnader...
  • countZero

Vad ingår i giftermål för dig, festen, bröllopsresan och ringen?

Räknade egentligen med bara festen eftersom resan togs från vårat resekonto och ringen betalade jag (även fast det blev vi när vi gifte oss :) ).

Vi fördelade kostnaden på ungeför detta sätt:

2% på brudgummen (hyra av kläder, klippning, lån av en Mustang 1964 :) osv)
    10% på bruden (klänning, makeup osv)
    20% på vigsleringen
    25% på bröllopsresan
    38% på festen

Satsade en del på ringen eftersom det verkar vara som om många tjejer gillar sådant även fast de håller tillbaks det ibland.

Kan även säga att vi skippade våran årliga långresa och la de pengarna på bröllopsresa.

Annars var våra tankar att det är förhoppningsvis bara en gång man bjuder på en sådan stor fest och det var lika bra att slå på någorlunda stor. Så vi bjöd de absolut närmsta vännerna och släktingarna ca 60 pers.

p.s vad hände med eran CSS server?

• Spirre

Tack för svaret, men många siffror på kostnaderna var där inte...

Och för att svara om CSS-servern så var det inte tillräckligt mycket folk som spelade på den för att det skulle vara värt att hålla en server igång med det, tyvärr.

• countZero

En bit över 140 000 SEK.

Vi räknade på många alternativ men vi hade satt gränsen på 70 000 - 80 000 SEK för bröllopet och festen. Vilket vi lyckades med.

Vi hade svårt att hamna under 900 per person om vi inte vill göra mer än att boka ställen. Finns billigare ställe men vi hade stora problem att hitta något under 700. Ett sätt att få det billigare är att laga maten själv eller att anlita en cateringfirma (300-600) kom då ihåg att du behöver hyra eller låna ihop bestick, glas och tallrikar då blir det svårt att få det billigt ändå.

Andra kostnader som gör att notan springer iväg är fotograf (3500-15000), DJ/Band (2500-10000), klänning (4500-15000), blombuket (600-3000), frack (1500), små saker inbjudningkort (500-3000) osv

Jag skrev genomsnittpriserna som jag stötte på inom parentes för att ge dig en hint om vad det kan kosta.

Hoppas det var tillräckligt med priser denna gång. :)

• Julias Farsa

Är det för att du själv vill gifta dig eller har du en gammal icke ifrågasättande traditionsbunden släkt som förväntar sig en?

Min syrra gifte sig borgligt och det kostade inte många tusenlappar. Maten och lokalen var dyrast. De gjorde en "egen" påhittad rolig fest av det hela.

• Spirre

countZero: Lät lite väl i överkant för min plånbok och mitt tycke och smak... Har siktet mer inställt på ett lite mer överkomligt pris, typ runt 25-30 tusen totalt.

Julias Farsa: Jodå, kyrkbröllop ska det vara, men det kostar inte mer än ett borgerligt, då vi båda är medlemmar i Svenska Kyrkan och kan fixa musiken på egen hand om det skulle behövas.

• Tyrell

Vi gifte oss för fem år sedan så priserna får nog räknas upp lite. För inbjudningar, kläder, resa och fest fick vi betala 40 000. Det var ca. 50 pers på festen. Det enda råd jag kan ge är att utnyttja släkt och vänner! Tänk på småsakerna som kostar. Inbjudningskort, tackkort, blommor, festprogram. Vi märkte att det var där det sprang iväg.

• Micke64

Hur ställer ni er till att låta gästerna betala en "slant" för festen på ett bröllop?

Jag tycker att det är OK om ett par som kommer på festen betalar en 500 eller så. För gästerna är det ingen stor kostnad men för brudparet som skall betala för 100 pers. skulle ett ekonomiskt bidrag hjälp mycket.

Detta är vad jag tycker, min sambo har inte samma uppfattning. Vad tycker ni?

• Tyrell

Jag tycker inte det är helt OK att betala som gäst. Det känns lite som att betala inträde. Däremot skulle jag inte tycka att det var konstigt att betala för drickat i baren.

• Charlie Bravo

Ja, det är uteslutet att gästerna ska betala för att få delta. Det kostar redan en del i förväg för dem (resa, ev. övernattning, svensexa(?), present). Att betala för sig i baren efter själva middagen ser jag dock inte som något problem.

Tror det blir svårt att fixa ett bröllop för 25-30000 kr om man hade tänkt sig vit klänning, fest, ringar etc. Möjligtvis om ni kör borgligt och lite mindre formellt och håller er till att bjuda in de allra närmaste 20-30 personerna. Det behöver ju inte vara så stort för att det ska blir minnesvärt och romantiskt. Tycker själv att det ofta blir alldeles för mycket fokus på festen och alla detaljer istället för det romantiska i själva giftemålet.

• Anghammarad

Vi hade ett mycket litet borgerligt bröllop med bara två kompisar som vittnen/gäster. Vi åkte på en längre weekend till Salzburg dagen efter bröllopet och en riktig honeymoon till Mauritius ett år senare.

Vi pröjsade ungefär:

6000:- Kläder för henne.
    4000:- Kläder till mig.
    1000:- Smink och hår för henne.
    10000:- Ring
    5000:- Middag på bra restaurang.
    2000:- Bröllopsnatt på hotell
    6000:- Fotografering
    5000:- Salzburg (billigt eftersom jag jobbar i resebranch)
    40000:- Mauritius (billigare även där)

Totalt alltså 79000:- men egentligen då bara 39000:- för själva bröllopshelgen.

Svar på tråden Giftermål, kostnader...