• Wipperman

Giftemål?

Snart är det daxs, våra tvillingar kommer snart
    Jag o flickvän är oförlovade och ogifta.
    Funderar lite på att/om det är läge att göra nåt åt det.
    Gifta sig nu?
    Gifta sig sen?
    Gifta sig överhuvudtaget?

Älskar henne, men samtidigt känns det väldigt konformistiskt och för mycket av ?mellan-mjölk, volvo V70, radhus, ur-tvättade/tråkade mysbyxor?.
    Men måste man verkligen gifta sig.
    Hur ni gjort och funderat?

• Svar på tråden Giftemål?
  • Tvillingfarsa

Vi har inte gift oss än i varje fall.

Vi har varit tillsammans i 7 år, bott ihop i snart två år och haft barn i ca 10 månader.

-V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • KaiN

vi ska gifta oss i påsk nästa år, det känns rätt för oss. vi har en dotter på 11 månader

• KaiN

varit tillsammas i 2 år glömde jag

• action

Vi är förlovade och tanken att gifta oss finns ju där.
    Jag tycker inte att det är viktigt att gifta sig men samtidigt är man ju lite nyfiken på det. Det är ju skillnad på att säga sambo, flickvän, fästmö och fru.

Orsaken till att vi inte gjort det än är väl för att det är inte lika viktigt att spendera en förmögenhet på det när vi kan lägga pengarna på barnen, hemmet och att förenkla vardagen.

Giftemål kommer när det kommer, men urtvättade mysbyxor är det alltid svårt att komma ifrån :)

Kallar ändå min kvinna för fru ibland ;)

• Grodmannen

Börja spara nu om ni går i giftastankar. Det kan kosta på att ligga på topp ;)

• Wipperman

Sitter på värdshistoriens tråkigaste hotell och går igenom mail o lyssnar på musik.
    Rammstein och Peter LeMarc.
    Peter säger följande, "Vad är det för fälla vad är det för grop vi har ramlat i du och jag?"
    Rammstein är lite mer hardcore hands-on.
    Wollt Ihr Das Bett in Flammen sehen.
    Nä.
    Det var nog inga bra råd.

Tvillingfarsa:
    Vems efternamn har dina döttrar?
    Hur har ni fixat det praktiskt vad gäller de juridiska aspekterna?

Visst, giftemål är en cool grej.
    Men oxå slutet på nåt och början på något nytt.
    Nytt är alltid lite läskigt.

Vi får tvillingar, det är fränt och nytt.
    Ett giftemål kanske medför att vi förändras till trista mellanmjölksmänniskor.
    Vet inte om jag vågar ta risken
    Men, på sikt måste vi gifta oss, är väl ett offer för traditionerna, men hon får välja mellan giftemål på nordalsbranten eller vid Hatzenbach
    Men först måste tvillingarna födas, det är inte lång tid kvar.
    Peter LeMarc har nog rätt.
    "Det här är bara början på en lång historia".

• KaiN

våran dotter har mitt efternamn då vi ska ta det när vi gifter oss

• Tyrell

Det finns många praktiska aspekter på att vara gift. Även om rättigheterna som sambo i stort sett är de samma så är det starkare om man är gift.

Om man funderar på utlandsarbete kan det till och med löna sig att vara gift. Många länder har skatteregler som premierar gifta par.

För förhållandet spelar det ingen roll. Mellanmjölkslandet kommer man till oavsett. Det gäller bara att hålla emot så länge som möjligt.

• Tvillingfarsa
    Wipperman skrev 2006-11-30 07:36:54 följande:
    Tvillingfarsa:Vems efternamn har dina döttrar?Hur har ni fixat det praktiskt vad gäller de juridiska aspekterna?
    Glömde nämna att vi är också förlovade sen 3 år tillbaka.

Men, vad det gäller efternamn så har dom mitt efternamn, men dom har tjejens efternamn som mellannamn.

Vad det gäller dom juridiska aspekterna så är det ju ganska drygt eftersom staten förutsätter att man är gift när man skaffar barn. Så när döttrarna föddes så fick man ju genomgå en "utredning" där då bl.a vi fick skriva på ett faderskapsintyg som både jag och min sambo samt vittnen behövde skriva under. Innan pappret är påskrivet så är det bara mamman som är officiellt vårdnadshavare.

Sen fick man ju också svara på några värdelösa frågor men den handläggare vi hade var ganska bra och att eftersom vi då varit tillsammans i drygt 6 år så insåg hon rätt fort att sånt behövdes inte.

Är man gift innan barnen föds så blir pappan automatiskt vårdnadshavare utan nåt pappersarbete alls. Faderskapsintyg kan fixas innan barnet är fött om man vill men då får man kontakta socialen själv, annars så kommer det en kallelse nån månad efter barnet/barnen är fött/födda. Vi väntade på kallelsen då vi inte hade nån brådska.
  • Tvillingfarsa

Glömde också nämna att dom kunde inte få mitt efternamn förrän faderskapsintyget var ordnat så det kan ju vara ett skäl att ordna det innan, så mina döttrar hade tjejens efternamn i nån månad. Vi skickade in papper med mitt efternamn men det slår inte igenom förrän faderskapet är ordnat.

Svar på tråden Giftemål?