Wipperman skrev 2006-11-30 07:36:54 följande:
Tvillingfarsa:Vems efternamn har dina döttrar?Hur har ni fixat det praktiskt vad gäller de juridiska aspekterna?
Glömde nämna att vi är också förlovade sen 3 år tillbaka.
Men, vad det gäller efternamn så har dom mitt efternamn, men dom har tjejens efternamn som mellannamn.
Vad det gäller dom juridiska aspekterna så är det ju ganska drygt eftersom staten förutsätter att man är gift när man skaffar barn. Så när döttrarna föddes så fick man ju genomgå en "utredning" där då bl.a vi fick skriva på ett faderskapsintyg som både jag och min sambo samt vittnen behövde skriva under. Innan pappret är påskrivet så är det bara mamman som är officiellt vårdnadshavare.
Sen fick man ju också svara på några värdelösa frågor men den handläggare vi hade var ganska bra och att eftersom vi då varit tillsammans i drygt 6 år så insåg hon rätt fort att sånt behövdes inte.
Är man gift innan barnen föds så blir pappan automatiskt vårdnadshavare utan nåt pappersarbete alls. Faderskapsintyg kan fixas innan barnet är fött om man vill men då får man kontakta socialen själv, annars så kommer det en kallelse nån månad efter barnet/barnen är fött/födda. Vi väntade på kallelsen då vi inte hade nån brådska.