• emmye

Donera ägg??

Det är så att jag så hemskt gärna skulle vlja donera ägg!

Vilka risker finns det att göra det?

Kan man bli steril,svårare att bli gravid osv..

Tacksam för svar!

*Kram*

• Svar på tråden Donera ägg??
  • Maria 2

Jag vet inte så mycket men det som kan vara jobbigt är väl det vi andra gått igenom....hormon-behandling och ÄP. Det tar ju ett tag för kroppen att "gå tillbaka" i normalt läge , men det kan jämföras med PMS besvär.
    Tycker det är toppen med medmänniskor som vill ställa upp för andra ! Många kramar till dig !

• majsalotta

Jag tror inte att äggdonation kan ge dom komplikationer du nämner. Som Maria2 säger, du genomgår samma behandling som vi som gör IVF genomgår med sprayer, sprutor och äggplockning, och den proceduren kan vara jobbig och påfrestande. Jag tror möjligen att den är mindre jobbig för den som är äggdonator då det utfallet av behandlingen inte får sådana stora konsekvenser som för oss som gör IVF, där man är så oerhört nervös och orolig och mår så dåligt sedan tidigare pga ens barnlöshet. Jag skulle nog uppleva det mycket mer "positivt" på sätt och vis om jag som äggdonator kände hur oerhört mycket min insats betyder för någon annan.

Jag hoppas att du får den information du behöver och att du kan komma i kontakt både med dom som donerat ägg och dom som är i behov av donatorer! Stort lycka till och en stor eloge som vill göra detta för någon annan! Du skall vara stolt!

• Fiaflopp

Ingen som hels fara för din egen fertilitet efter att du donerat ägg,promise!

Kanske bör man fött eget friskt barn för att få men jag vet inte,det kan vara olika vid olika landsting...

• emmye

Jag hoppas att jag får göra det fast jag inte fött några barn. Vill juh så gärna hjälpa

• Snova

Hur mkt får man betalt? En kompis har funderat på det men jag undrar hur bar det är... Kanon att hjälpa andra men vad är de största riskerna?

♥ Ja till biltullar - håll slöddret utanför ♥
  • Snova

Trodde jag absolut att man fick... Utomlands då kanske?

♥ Ja till biltullar - håll slöddret utanför ♥
  • Maura

Det skiljer sig från land till land. I USA kan man få ganska bra betalt tex men de flesta Europeiska länder stäcker sig maximalt till att ersätta ev. utlägg och kostnader i samband med ÄP och hormonbehandling. Det finns också varianter där både donatorn och mottagaren är IVF patienter. Man tänker sig då att donatorn är en kvinna som får fram många ägg medan mottagaren inte kan producera ägg. Mottagaren kan då betala för både sin egen och donatorns behandling mot att äggen delas mellan de båda kvinnorna. (inte i Sverige)

Maura

• Linisen

Om ni tittar i andra trådar innan så hittar i mer och utförligare svar kring detta

Svar på tråden Donera ägg??