• AstridEster

Fragmin och även Trombyl , någon?

Hej på er!

Är det någon utav er som tar Fragmin och även käkar Trombyl under graviditet eller även före ev graviditet? En läkare på Huddinge sjukhus tyckte det vore en bra idé för mig nämligen..De är ju båda koagulerande men slår på olika saker (Trombylen ser till att blodplättarna inte klibbar ihop sig och Fragminet håller blodet tunnare som jag tolkade det hela).

Nyfiken och höra om ngn har blivit ordinerad detta? /Astrid

• Svar på tråden Fragmin och även Trombyl , någon?
  • jazzy

Jag pratade med min gyn om trombyl..vi ska diskutera det när jag blir gravid. Hon sa att man INTE skulle sätta in trombyl innan eftersom ägget då får svart att fästa i livmodern...

• AHöst

Tyvarr inte bada. Men dock Lovenox som jag tror ar samma som Fragmin i Sverige.

Det finns bade en svensk och en engelsk version av imunnoligi support grupper pa yahoo. Manga dar tar blodfortunnare och kanske fler kan svara dar? Har du infon till dem? Sag till om du inte har och vill ha sa kan jag leta upp.

• snigelfart

Vid återinförande av ägg på IVF så äter man Trombyl i 14 dagar för att få mer genomströmning av blodet. Man får då också Progesteron vagiatorer som ska göra det gynnsamt för slemhinnan i slidan efter återinförandet. Så jag tror nog att det är en klok tanke som din läkare föreslog.

Men Trombyl och Fragmin är inte koagulerande som du skrev, precis tvärtom, antikoagulerande. Detta får patienter med hjärtinfarkt, stroke etc.

Lycka till.

Svar på tråden Fragmin och även Trombyl , någon?