• vill bli mamma meddetsamma

måste jag berätta att jag är gravid vid förlängning av vikariat?

Hej!

Jag är gravid i vecka 14 och det har ännu inte börjat synas när jag har kläder på mig. I dagarna kommer mitt lärarvikariat troligen att förlängas till sommaren 2007.

Är jag vid kontraktskrivandet skyldig att berätta att jag är gravid och är beräknad till 28 maj och alltså inte kommer att kunna jobba terminen ut?

Eller är det så att min arbetsgivare inte FÅR neka mig arbete fast jag är gravid och att jag därför inte behöver säga något???

• Svar på tråden måste jag berätta att jag är gravid vid förlängning av vikariat?
  • Ängel1982

jag tror inte att man är skyldig att tala om att man är gravid förrän i 6-7 månaden någonstanns men det kan ju vara schysst av dig att tala om det för din arbetsgivare nu iallafall.

• ia81

Och här kommer facket

nej du måste inte tala om eller söka mammaledighet förrän 2månader innan det är dags, å andra sidan får inte arbetsgivaren neka dig jobb pga graviditet heller men de kan komma på många bra sätt att komma runt det.

• ia81

Om jag vore som dig skulle jag vänta med att berätta och om någon senare har invändningar kan du alltid hänvisa till att du inte visste hur det skulle gå eftersom du tidigare haft missfall.... Vad ska de säga om det, fullgod anledning att inte vilja säga något för tidigt.

Svar på tråden måste jag berätta att jag är gravid vid förlängning av vikariat?