Blått barn utan andningsproblem. Vad kan detta ha varit?
I dag var jag med om något jätteläskigt. Vi hade kommit till öppna förskolan och satt oss för att äta lite mellanmål. Sonen blir plötsligt blå om läpparna utan att få svårt att andas, han sätter inte i halsen utan äter som vanligt. Han blir ännu mer blå om läpparna och blek i ansiktet, händerna blir marmorerade och blåa, naglarna och händerna har samma blåa färg. Han är varm i huden och har fortfarande normal rollelfri andning men aningens tröttare. Personalen på förskolan och några mammor börjar tycka att han ser läskig ut. Till sist börjar hans läppar skaka och då bestämmer jag mig för att springa över till vårdcentralen med honom. Detta handlar om ca 5-7 minuter. Personalen från förskolan ville följa med men jag sprang själv ändå, skulle gå fortare så ...(förlåt E****!!
)
På språng till vårdcentralen somnar han och jag försöker prata med honom för att han ska hålla sig vaken men han är trött men andningen är fortfarande normal. Inne på VC får vi hjälp fort och jag nämner att han hade blåsljud på hjärtat som yngre men inget farligt. Under tiden som syster försöker ta en saturation ser vi hur han "kommer tillbaka", hans färg börjar komma igen och han blir piggare. Saturationen kom upp till 99%. Sen dess har allt varit lugnt. Detta var vid 14:45 idag.
Vad kan detta ha varit??!!. Orolig och livrädd för att det ska hända igen och bli värre. Vet någon vad det kan ha varit?.