• SandvikenMamma

Behandling på kristen grund

Jag är väldigt intresserad av era erfarenheter om behandling på kristen grund.

Jag undrar om det finns någon här som varit på ett kristet behandlingshem... I så fall är jag intresserad av att höra hur ni upplevde det.
    Hur kom ni i kontakt med hemmet?
    Hade ni en kristen syn innan eller kom den under behandlingen?
    Är det lång behandlingstid i regel?

• Svar på tråden Behandling på kristen grund
  • SandvikenMamma

Någon finns det väl?

• sakoline

Arbetar inte t.ex. AA på kristen grund?

• Anonym

Nej, jag är ganska säker på att AA inte arbetar på kristen grund. De pratar visserligen om en "högre makt" / gud med sen får man själv lägga in vad denna högre makt är.

• Anonym

Min mamma jobbar med sånt. Hon var förestådare på LP-verksamheten i trelleborg innan det blev ett socialt center.
    Det fanns många som inte var troende innan de kom i kontakt med LP, men som blev "frälsta".
    Kan inte säga så mkt om behandlingstiden eller hur det är där. Det finns 6 st behandlingshem i Sverige.
    Men du kan ju gå in och läsa mer på
    http://www.lp-verksamheten.nu/index.aspx?site=lp-verksamheten.nu&page=home

Ska kanske tillägga att min mamma var drogmissbrukare (tunga droger)  X antal år och blev hjälpt på det sättet. Nu 5 år senare finns det inget som tyder på att hon någonsin varit missbrukare, hon lever som vilken annan människa som helst.

• elinvd

oj, duktigt av mig att skriva var hon va föreståndare...inte lönt att vara anonym då ju Hemlis

Don't let other people determine your future
  • SandvikenMamma
    Sakoline:
    Nej, AA är inte bunden till någon religion alls Glad

elinvd:
    Okej, tack för det, så ska jag kolla in den sidan
  • sakoline

Nej nej inte bunden. Men baserad på den kristna religionen från början?

• merlot
    Anonym skrev 2006-11-23 16:57:21 följande:
    Min mamma jobbar med sånt. Hon var förestådare på LP-verksamheten i trelleborg innan det blev ett socialt center. Det fanns många som inte var troende innan de kom i kontakt med LP, men som blev "frälsta". Kan inte säga så mkt om behandlingstiden eller hur det är där. Det finns 6 st behandlingshem i Sverige.Men du kan ju gå in och läsa mer på www.lp-verksamheten.nu/index.aspxSka kanske tillägga att min mamma var drogmissbrukare (tunga droger)  X antal år och blev hjälpt på det sättet. Nu 5 år senare finns det inget som tyder på att hon någonsin varit missbrukare, hon lever som vilken annan människa som helst.
    är precis med dej.Min mmma jobbar som de sen många år tillbaka.Och hon missbrukade i flera år.Hon jobbar fortfarnde som de,även hennes man.Och min mamma va inte "frälst" när hon kom dit.
  • En av JESUS Nutida Lärjungar

Församlingen Arken i Kungsängen vill starta ett HBV hem!
    De har mark och hus i Barboda i Åkersberga!
    De tar tacksamt emot gåvor för kunna fullfölja detta!

• TigerLilySwe

När 12stegs programmet tillkom fanns den kristna delen med tydligt vilket inte är så konstigt. I Usa var kristendomens betydelse en självklarhet. Idag är det ett lika viktigt inslag men med en betoning på andlighet, mycket bra är det. Sen kan man stoppa sin tro själv men andlighetens grund i 12 steg är viktig.

• oanonym
    TigerLilySwe skrev 2017-12-25 07:19:09 följande:

När 12stegs programmet tillkom fanns den kristna delen med tydligt vilket inte är så konstigt. I Usa var kristendomens betydelse en självklarhet. Idag är det ett lika viktigt inslag men med en betoning på andlighet, mycket bra är det. Sen kan man stoppa sin tro själv men andlighetens grund i 12 steg är viktig.

Varför är andligheten viktig?

Och vad är ens andlighet?
Svar på tråden Behandling på kristen grund