• Carråå

Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3

Ännu en ny tråd för oss som råkat ut för en sfinkter ruptur - partiell eller total - i samband med en förlossning!

Här kan vi peppa varandra och dela med oss av våra erfarenheter. Exempel:

- Upplevelser av förlossningen
    - Orsaker till sfinktern
    - Stöd och information efteråt
    - Efterkontroll
    - Sexlivet
    - Eventuell senare behandling, sjukgymnastik och terapi
    - Eventuella komplikationer och hur detta kan åtgärdas
    - Ersättning från försäkringsbolag
    - Senare förlossningar - hur har det gått eller eller hur tänker vi inför detta?

Gamla trådarna: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html

Mamma till Edith 051028 och Elma BF 070227
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 19:59:43:
    Anal inkontinens hos kvinnor - utredning och behandling (Svensk förening för gynekologi och obstetrik)
    www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG46.pdf

Ex-jobb om perinealskydd vid förlossning
    portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf
  • Svar på tråden Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3
  • Carråå

Ni som hängde i gamla tråden: jag har försökt skriva till så många som möjligt och berätta att det finns en ny tråd men har nog inte fått med riktigt alla. Sprid gärna informationen! Vi måste ju fortsätta snacket, det har ju en viss terapeutisk inverkan...

• tinkerbell74

Carråå - Tack för länken i gb!

Du skrev tidigare att du fått GBS... vad innebär det?
    Jag har själv drabbats av uvi och inväntar provsvar. Det är sånt här man inte vill ska hända när man är gravid. *nervös*

♥ Mamma till Julia-smulan 18 mån & gravid i v.28 ♥
  • Carråå

Tinkerbell74: Jag har haft flera UVI både före och under graviditeterna... och när jag läste om GBS (streptokocker grupp B) och dess symptom (man kan få UVI av det också) så blev jag lite orolig för det men tänkte inte mer på det. Sen fick jag två st UVI på raken för några månader sedan och när jag lämnade kontrollodling efter avslutade penicillinkurer så visade odlingen på måttlig växt av GBS. Det innebär inte så mycket om man inte är gravid. Det som är lite läskigt är att det kan smitta bebisen vid förlossningen och eftersom nyfödingar inte har nåt immunförsvar så kan de bli ganska sjuka (lunginflammation, hjärnhinneinflammation, blodförgiftning). MEN om man har koll på att man har det så ska man åka in så fort vattnet har gått (det är då det kan börja smitta bebis) så får man antibiotikadropp under förlossningen. Tydligen är det då mycket liten risk att bebisen smittas. Man kan också få tidig vattenavgång och värkar o sånt, vilket jag är mer orolig för. Usch!!! Hoppas att du inte har det! Läser man här på FL om det så blir man lätt uppskrämd och nervös...

• tinkerbell74

Huvva, riktigt otäckt alltså! Förvånad Har undrat lite men inte vågat söka runt på fl och jaga upp mig, så det kändes bättre att fråga dig.
    Vet du nåt om riskerna vid snitt? Kan bebisen smittas även då?

Jag har haft onda sammandragningar pga. uvin och fått tillbaks dem nu trots en kur antibiotika. Inte så kul när man bara är i v.28.

(förlåt resten av tråden att jag kom lite OT )

• Carråå

Vad jag har hört så är det i stort sett ingen risk att bebisen smittas vid snitt. Basiluskerna finns i slidan, tarmen och urinröret. I VÄLDIGT sällsynta fall kan bebisen smittas i livmodern men det är så liten chans att det är inte ens värt att tänka på... Nu när jag hade UVI så hjälpte inte första antibiotikakuren, tror det var Furadantin, så jag fick käka en till (Selexid?). Nä, usch, surfa inte runt på FL om det här! Då blir man totalhispig! Googla lite istället om du vill ha info. Om du är orolig för GBS så be dom ta en odling från livmodertappen också...

• tinkerbell74

Det var Furadantin jag åt också...
    TACK för tipset om att ta odling från tappen, det ska jag höra med bm om nästa vecka!
    Förmodligen blir det snitt... och det här gör ju att jag överväger det ännu mer.

• Vitsippa

Hej!

Jag tänkte skriva något positivt. Jag råkade ut för en sfinkterruptur 2004 (grad 3, troligen pga stort barn, 4,7 kg, och sugklocka), och jag har blivit helt bra. För snart tre månader sedan födde jag tvillingar (stora för att vara tvillingar, ca 4 kg var, 36 cm runt huvudet) och jag fick inte mer än grad 2-bristning. Jag känner mig ok nu.

• Hanna

HEj hej, jag fick en grad tre vid min förlossning för tre veckor sedan och har väl inte riktigt smält hela upplevelsen. Känner mig rätt så positiv dock, blev väl omhändertagen, sydd på operation av en duktig läkare så jag har stora förhoppningar om att det kommer att bli bra. Vad har ni andra för erfarenheter? Är det bgt speciellt jag ska tänka på? Jag fick också viss ekonomisk ersättning från mitt försäkringsbolag, 1000 kr. Vore intressant att höra fler erfarenheter. : )

• Norrland77

Hanna, kolla in gamla trådarna, där har du de flestas upplevelser redan redogjorda för.

Jag har äntligen masat mig iväg till träning. Som jag nämnt är jag spinning instruktör, men har inte tränat sedan tidigt i våras. Var på ett nybörjarpass förra söndagen, och själva passet gick jättebra, men efter...fick en sån tyngdkänsla, precis som efter förlossningen. Jag kunde inte stå upp, utan fick sitta ner för att det inte skulle kännas som att hela paket skulle falla ner. Ngn som upplevt liknande? Misstänker att jag borde gjort knipövningar ändå...

När det kommer till sex så var jag ju orolig eftersom känseln fram var borta..men det är ingen fara Jag trodde föga på er som sa att det skulle gå att ha sex igen efter en SR, men ni hade ju rätt!! 5 månader sedan SR i dagarna.

• Dahliaer

Tack för länken i GB, ska försöka bli lite mer aktiv...
    fast nu ska jag ha lördagsmys med familjen.

Ha en skön kväll alla!

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3