• EsterC

Räknas alla???

Hej jag undrar bara ifall alla missfall räknas. De första & tredje räknas eftersom de va i v. 11 & 9 men de andra hann jag bara göra ett test sen kom mensen dagen efter precis som den skulle. De fjärde va ett jätte svagt plus som inte va kvar veckan efter. Min gyn säger att de andra & fjärde inte räknas som graviditet.

• Svar på tråden Räknas alla???
  • looby

Hej Ester!
    Jag har haft 2 tidiga missfall i v6.
    Utöver det har jag en gång fått mens men testat positivt(ivf).
    En gång har jag fått mens, testat negativt, men 8 dagar senare testat positivt(efter frysförsök).Bägge gånger låg hcg i kroppen.
    Inga barn.
    Läkaren förklarade för oss att det som skedde v6 räknas som missfall,men dom andra två klasseras som kemiska graviditier och det är svårt att säga vad som har hänt.
    Vi har ändå fått göra missfallsutredning men jag tror att det beror mest på att vi håller på med ivf.
    Inga fel hittades heller så vi får bara köra på.
    kram

• Kängu

När kom mensen efter det fjärde???

Jag skulle själv räkna det som fyra stycken, men ändå inte se lika allvarligt på det som om jag haft fyra stycken efter v8 eller nåt. Läkare säger nog olika om hur de räknar.

• JsN

Räknas och räknas... *ler* Har du haft ett positivt gravtest och sedan får en blödning så är det naturligtvis så att du har "börjat vara gravid" så visst är det ett missfall även om det är ett jättetidigt sådant. Rent mentalt har jag inte räknat mina missfall som missfall eftersom de har kommit så tidigt att jag inte har "hunnit" känna mig gravid, men visst är det missfall jag har haft. Ibland kallas sådana tidiga missfall där man får positivt gravtest men aldrig ser något på ett VUL för "kemiska graviditeter". Rent mentalt tycker jag det känns bättre att se det så eftersom jag då bara behöver sörja uteblivna graviditeter.

Jag och min man behöver dessutom göra ICSI så vi fick göra en missfallsutredning redan efter två tidiga missafll. Den visade ingenting och tydligen är det det vanligaste.

/JsN - 3 ICSI + 1 FET, 4 positiva gravtest och fortfarande aldrig varit gravid "på riktigt"

*hälsosamt lat*
  • EsterC

Mensen hade kommit innan jag gjorde testet till de fjärde men jag småblödde en vecka efter mensen så sa min gyn att jag skulle göra ett test.
    Ja, jag vet att de är kemiska graviditeter de är bara så retligt att man gjort test eftersom man inte vetat om de annars. Så klart har man inte tagit dem 2 missfallen lika hårt som när de hunnit gå ett tag.

Svar på tråden Räknas alla???