• majyra

"Snällare" alternativ till barbie-dockan?

Man kanske inte ska KLAGA på den gamla klassiska barbiedockan, hon kanske nästan är "kult-förklarad" efter all "omdebattering" kring henne, men frågan blir ju aktuell då man själv har en unge, snart inne i den "lek-åldern", Och då "bär det emot"att små barn, ska leka med;
    En vrål-sminkad, storbystad och så "stylad"docka, som barbiedockan ändå är.
    Jag tycker det verkar FINNAS så dåligt med ALTERNATIV, till de hårt stylade leksakerna, i leksaksaffärerna!
    Jag försöker nu snegla efter tex "Tuttie", en mycket "snällare" form av barbiedocka (som JAG hade, då jag var liten!).
    Men jag har inte sett "något sånt".

Någon som vet?

• Svar på tråden "Snällare" alternativ till barbie-dockan?
  • Labolinaa

Vad är en Tuttie-docka? Aldrig hört tals om.....

• Katja77

Jag hade en Petra-docka. Upplevde att den inte är lika stylad som Barbie men det kan ju ha ändrats sen dess....

• Labolinaa

Petra-dockor är lite mindre stylade. Det håller jag med om....Vet inte om fortfarande säljs i butik dock?

• Nyfiken gul

Cindy var väl inte heller så himla stylad?

• Labolinaa

Sindy i den nya versionen ser precis ut som Barbiedockorna gör...Lite trist tycker jag....

• Nyfiken gul

Sen undrar ju jag om småflickor idag verkligen bryr sig om att hon är stylad o bystig??

Inte gjorde jag o mina kompisar det.....

det var snarare så att det var skönt att slippa leka med dockor som hade blöjor, nappflaskor o babyklädler...
    Det var skönt att få leka med Barbie som då fick fantastiska balklänningar (mamma sydde) o man fick drömma sig bort lite med glitter, paljetter o fina frisyer...

inte brydde man sig om att Barbie hade D-kupa o var sminkad..

• Labolinaa

Vissa påstår ju att Barbiedockor leder till ätstörningar...Pyttsan säger jag.....

Jag lekte inte med något annat än Barbiedockor som barn men i min värld var de inga fotomodeller o dyligt. Näe, de levde som en vanlig familj med frånvarande pappor, många barn och systrar som delade hus...*ler åt minnet*

• Bonanza

Jag hade Lady Love'n'lock dockor (extremt osäker på stavningen) och de var inte lika illa. De var jättefina. *saknar*

• Vero

Min lillasyster hade också Lady lovelylock dockor. De var mer som småflickor (utan bröst) men hade långt fint hår och jätte fina balklänningar. Jag var jätte avundsjuk på henne som hade de där dockorna medans jag bara hade gamla vanliga barbiedockor.

• Atjo

När jag var liten, så hade ju Barbie en "kusin" eller nåt, en tonåring-docka, så att säga. Kommer inte ihåg vad hon hette bara. Den kanske finns fortfarande. Kolla!

Svar på tråden "Snällare" alternativ till barbie-dockan?