Recept trolldeg
Hej!
Ska göra hand och fotavtryck och undrar om någon vänlig själ vill ge mig "receptet" på trolldeg!!! Salt och????
Tack på förhand!
Hej!
Ska göra hand och fotavtryck och undrar om någon vänlig själ vill ge mig "receptet" på trolldeg!!! Salt och????
Tack på förhand!
Tack så mycket!
hej i panduros katalog finns ett recept på saltdeg som du använder till gipsavgjutning
3 dl mjöl. 1 dl salt. 2 msk olja. 1-1,5 dl ljummet vatten
blanda mjöl och salt i en skål. Tillsätt oljan och rör ut väl. Häll vattnet litet i taget och knåda degen fin. Lägg den i en plastpåse medans du gör formen.
Klipp remsor av plastfilm och tejpa ihop till en form, 15x15 cm. Lägg formen på ett plast underlag. tryck ut saltdegen i formen så att den blir jämn över hela ytan. tryck ner t.ex. en barnhand i degen ca 0,5-1 cm.
Blanda väl 3dl gips med 1,5 dl vatten och häll ner i formen. Dra av saltdegen när gipset är torrt (torktid, se förpackningen). Putsa kanterna på avtrycket med sandpapper så att det passar in i ramen. Måla ramen och limma fast en upphängningsögla på baksidan sätt lim i ramen och pressa försiktigt ner avtrycket. låt tavla torka ordentligt.
varning gips kan ge brännskador därför så är det här ett bra allternativ att använda.
rekommenderar skarpt receptet på playdoo som var i 3dje länken tror jag det var. Den torkar inte ut hyn på samma sätt som traditionell trolldeg!