• kottismamma

Alla hämtar så tidigt på dagis. jag blir megastressad!

Min dotter går på dagis heltid. Vi lämnar mellan 8 -9 och hämtar henne kl 16.00. När jag kommer på em är hon nästan alltid bland de sista Inför varje klämdag eller annan extra ledig dag kommer personalen och frågar om vår tjej behöver barnomsorg den dagen. Min man och jag har var sitt eget företag så ekonomisk sätt är det inga problem att strunta i jobbet någon dag och vi behöver heller inte fråga någon om lov för att få ledigt, MEN vi har mycket att göra och jag klara inte alltid att ta ledigt. Allt som oftast är det ändå så att alla andra barn ska vara lediga den dagen och då tar jag ledigt för annars skäms jag om min dotter ska vara där själv.
    Hur har alla råd/tid att vara hemma så mycket?
    Hur ser det ut oss er?
    Är detta för att jag bor i ett lite dyrare område?
    Denna stress och dåliga samvete gör mig galen.

• Svar på tråden Alla hämtar så tidigt på dagis. jag blir megastressad!
  • Nyfiken gul

dom flesta har oftast tillgång till mormor/farmor när det är dags för klämdagar - så är det där jag bor i alla fall....

där jag bor jobbar majoriteten på pappersbruket här på orten o jobbar skift o då rycker resterande familj in istället...

dagis mellan 8 o 16 är inte speciellt länge helelr tycker jag...  när mina barn var så små att dom gick på dagis var jag nästan FÖRST med att hämta när klockan var 15:20-30...

• Icka73

Hej!
    Jag känner oxå stress av att hämta mina barn ibland. Ser att det bara är mina barn kvar. Då arbetar jag bara 75% men mina dagar blir så långa ibland, så att de måste vara så länge. Jag lämnar ibland 06,20 å hämtar 17.30 det känns inta alls så bra, men då har jag turen att kunna vara ledig mitt i veckan några dagar.

Jag tycker att 16.00 låter tidigt, jag har fått för mig att många slutar inte förren 16 å då hinner man ju inte dit på en gång.

Jag tror att det är många som känner att det blir stessigt, som tur är har vi jätte bra pedagoger på våran förskola.

• Lina1978

Jag har min mamma som tar barnen vid klämdagar och fredag eftermiddag.....
    Men jag jobbar också 80 % så mina barn tillbringar inte mycket tid på dagis för övrigt.....

• StaffOnly

Vi bor mer på landet o det går ca 35 elever på hela skolan.
    Vi lämnar 8 och hämtar 16. Då är det inte heller många kvar. Och inför lov o liknande frågar de också oss om hon verkligen behöver gå den dagen. Vi kan ju inte ta ledigt bara för det! Man har ju rätt att ha barnomsorgen. Så hon får gå även om det inte är så många där just den dagen. Känner oss inte dåliga för det ...

• Auris

Jag känner lite samma sak.
    Vi har visserligen hyfsat korta dagar (hämtar vid tre). Men detta med klämdagarna. Det känns nästan som om dagispersonalen förväntar sig att man ska ta ledigt och man måste anmäla i förväg om barnen ska vara där. Jag tycker det är vanliga vardagar och de första gångerna fick barnen gå som vanligt. Men då blir det ju hopslagen avdelning med främmande barn och nya fröknar så nu har jag börjat ta ledigt om jag kan.

• Majsan70

Jag jobbar natten numer så jag kan styra det där själv. Sen är jag i princip alltid ledig alla klämdagar samt 2 vecor över jul o nyår.

Normalt så hämtar vi dottern runt 16 tiden, men hon är inte sist. Däremot är det sällan sena ungar på dagiset.

• modestyclara

Min dotter går 7-15. Alltså lika lång tid som din dotter. Antagligen är det bara så att alla de där barnen som går hem innan din dotter också kom tidigare på morgonen... Det viktigaste tycker jag är hur din dotter trivs på dagis och att hon mår bra och utvecklas. Tycker inte du ska ha dåligt samvete för att ha henne på dagis någon extra dag - tänk vad mysigt för henne att få vara i en liten grupp och få extra mycket uppmärksamhet från personalen ibland. Du blir ju inte bättre som mamma av att känna dig stressad och ha tankarna på jobb som behöver göras om du istället stannar hemma med henne. Det kan säkert vara något av en ond cirkel också- alla andra kanske tänker precis som du inför de här speciella dagarna?

• anna68

Jag känner precis likadant...Egentligen är det ju inte sent att hämta 16, men på de dagis vi haft barnen var det i princip tomt efter kl 15 och då känner man sig som sämsta föräldern i världen när man kommer 16-16.30...Nu ska vi snart in i dagissvängen igen med minstingen och jag får lite panik när jag tänker på den ångest och det dåliga samvete som kommer att drabba mig om dottern hämtas efter 15, vilket kommer att hända ibland. Jag fattar inte heller hur alla kan vara lediga så mycket? För det var ju likadant på alla lov, plus 7-8 veckor under sommaren - tomt! Hur får alla ihop det? Alla kan ju inte vara lärare? Men det stämmer kanske som du säger att det har att göra med att man bor i ett dyrare område/medelklasssamhälle. På första dagiset vi var på inne i stan (Lund) var alla högutbildade, både mamman och pappan. Här där vi bor nu är åtminstone en i varje familj högutbildad.

• Mallaco

Hej!

Tror inte att det beror på att ni bor i ett "dyrare" område. Jag jobbar i ett "dyrare" område och på vår avd hade vi nästan alla barn hos oss hela veckan.

Tror snarare att fler känner som du gör. "Alla andra är ju/ är säkert lediga!?"

Har tillochmed varit med om att personalen på ett ställe (inte där jag jobbat) sa till flera föräldrar att "h*n är den ende som ska vara är" för att de skulle kunna ta ledigt då alla barn ble lediga. Ingen vill ju att deras barn är det "enda" barnet på förskolan(Det är säkert inte så hos er, men möjligheten finns!)

Sedan är det ju flera företag som dag innan helgdag jobbar helvdag eller är helt lediga.

Ha inte dåligt samvete!

Malin

• nami

jag tror att det mycket riktigt är skillnad mellan områden när det gäller hämt-tider. jag vet ingen som hämtar sitt barn före 17 ¨på dagarna,och inte är de hemma klämdagar heller. jag vet att för mig kommer det att bli problem när klunsen är ute,med atnke på att både jag och min man jobbar även röda dagar ibland. så vi får väl se hur det löser sig... men att barnen går på dagis klämdagar är inget att skämmas för. det har du betalt för,och har rätt till.

jag vet att styvbarnen tyckte om att vara på dagis dessa dagar,just för att de inte var så många,och då fick de oftast göra något roligare! men jag förstår dig om ditt barn är det enda barnet som går! det kan ju inte vara någon höjdare!

Svar på tråden Alla hämtar så tidigt på dagis. jag blir megastressad!