• Einnej

Utan tillsatt socker, light osv, VAD GÄLLER?

Någon som har kolla vilka "kriterier" osv. som gäller för sådana livsmedel. Blir man lurad med tillagt konstgjort ämna istället?

• Svar på tråden Utan tillsatt socker, light osv, VAD GÄLLER?
  • KickanAnnika

Säkert kan nån bidra med nån matnyttig länk, men tills dess så är detta vad jag vet:
    Utan tillsatt socker då kan det mycket väl innehålla sötningsmedel. Och brukar väl ofta göra det också.
    Light, då är det väl också ocfta (alltid?) sötningsmedel.
    Det jag kollar efter är OSÖTAD för då ska där varken vara socker eller sötningsmedel.

• saraseal

jag brukar köpa osötat lingonsylt men så upptäckte jag att den visst innehåller massa sötningsmedel istället.. då känner man sig lite lurad

Mvh Sälen =)
  • Morren

Från Livsmedelsverkets hemsida:

Sockerfritt: Sådana uttryck får frivilligt användas, men har olika innebörd. "Sockerfri", "utan socker" betyder att livsmedlet inte innehåller någon sockerart - varken tillförd eller naturligt. Däremot kan andra sötningsmedel finnas. De ska i så fall stå med i ingrediensförteckningen. Dessutom ska det stå i samband med namnet på varan att den innehåller sötningsmedel. "Socker inte tillsatt" och "osockrad" betyder att ingen sockerart har tillförts. Däremot kan socker finnas naturligt i någon råvara. "Utan vanligt socker" betyder att livsmedlet inte innehåller vanligt socker (sackaros), utan andra sockerarter, t ex frukt- eller mjölksocker. Dessa ska tydligt anges på förpackningen i anslutning till uttrycket "utan vanligt socker". "Vanligt socker inte tillsatt" betyder att annan sockerart än sackaros har tillsatts. På förpackningen ska tydligt anges vilken/vilka sockerarter som har tillförts. Om dessa uttryck används ska produkten också ha en näringsvärdesdeklaration. "Osötat", "icke sötat" anger att inga ämnen som ger söt smak har använts.

Gli Azzurri 2006 - CAMPIONI DEL MONDO! (Italien Världsmästare i Fotboll 2006)
Svar på tråden Utan tillsatt socker, light osv, VAD GÄLLER?