• Anonym (har fuskat)

jag har fuskat på min hemtentamen- anmäls nu för plagiat- vad kan hända?

undrar om någon har varit i samma sits som jag har hamnat i just nu.... Jag är så orolig, hoppas någon kan lugna ner mig.

jag har kopierat 2 texter (9 meningar) från internet och skrivit det i min hemtentamen....Har fått veta idag att läraren hittade dem och jag anmäls nu för plagiat och fusk till Disciplinnämnden......Jag är skit orolig, jag läser till sjuksköterska sista året, har aldrig hänt innan men nu var jag så jävla omotiverad orkade inte tänka själv på slutet..använde det kopierade texten till rubriken "egna reflektioner".

vad kan hända nu? Kan jag bli avstängd eller bara varnad?`jag läser alltså på högskolan.

någon som har varit i samma sits som jag?

p.s. snälla hoppa inte på mig med massa anklagelser, jag vet att jag har gjort fel och ångrar mig otroligt mycket.

tack!

• Svar på tråden jag har fuskat på min hemtentamen- anmäls nu för plagiat- vad kan hända?
  • vadskajaghetadå

så du ändrade inte om orden utan kopierade dom rakt av?

• koninen

Åh vad jobbigt!! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men har hört att man kan bli avstängd å att man inte får utbilda sig till undersköterska alls elller annat yrke inom vården....

jag förstår att du ångrar dig!! Hoppas att det löser sig!!

• Anonym

Det är väl bara att neka till det!!

• Anonym (har fuskat)

ja, jag kopierade rakt av. alltså exakt text. även i texten tog jag vissa meningar från böckerna. Jag mådde dåligt psykisk (har mkt problem hemma) och orkade inte arbeta självständigt med hemtentan.....

• Anonym

Regel nr 1; aldrig kopiera direkt.
    Regel nr 2; kopierar man iaf, så ändrar man om orden.

Fast jag tycker ärligt att du ska bli avstängd. Det är ett brott att fuska sig till bra betyg!

• Anonym (har fuskat)

ohh, det går inte att neka. Läraren har alltså hittat internetsidan därifrån texten är tagen....Hur skulle man kunna neka till det? nej, ..jag har redan erkänt....det finns inget att göra.

min studierektor sa att det värsta som kan hända är att bli avstängd...hon sa inget sånt om att detta skall eventuellt påverka hela min framtid....

fyyyyy jag vill bara dö av ångest......

• Inte bara mor

Jag förstår att du är orolig, men jag tror faktiskt inte att din sjuksköterskekarriär är i farozonen. Antagligen kommer du få skriva om hemtentan och få ett uppryckningsamtal från någon på institutionen, men jag tror inte du blir utslängd. Kanske får du göra någon ytterliggare uppgift för att "sona ditt brott". Om du haft en klanderfri studietid fram till nu tror jag inte det är någon fara!

• Johanna 87

oj hoppas att du inte blir avstäng, låter väldigt hårt om du skulle bli det!

lycka till!

• Anonym

Ring läraren och förklara läget.

Ta sedan dina konsekvenser och stå för dem.

• Anonym (har fuskat)

tack inte bara mor för dina lugnande ord. jag har studerat nu i nästan tre år utan en enda kompletering ens på mina tentor! Massor emd VG har jag fått också. Jag är på sista terminen nu!

är det verkligen ett brott, kan jag bli polisanmäld och få bötter?

vad har jag gjort?

Svar på tråden jag har fuskat på min hemtentamen- anmäls nu för plagiat- vad kan hända?