soofee: Ska försöka berätta så utförligt som möjligt, men jag är sjuk och har feber så om det blir lite rörigt får du ursäkta mig!
När det gäller att hjälpa fram någon i kön så gjorde jag så att jag ringde och berättade det. Sedan påminnde jag dem om det igår igen, bara för att vara säker på att de hade förstått allt rätt.
Själva undersökningen började med ett läkarbesök. Där pratade vi om min hälsa (hade fått fylla i en blankett innan) och lite allmänt om mitt liv och mina tankar inför donationen. Sedan gjordes VUL för att kolla äggstockarna och utifrån det bestämdes preliminärt hur hög dos jag kommer att behöva ta. Fick även skriva på en del papper och läkaren berättade om hur lagen ser ut om donation.
Efter det träffade jag barnmorskan som visade hur pennan fungerade och hur man byter nål o.s.v. Blev först lite skrämd över hur stor nålen såg ut, men när hon sa till mig att prova den stack jag utan att tänka efter (annars hade jag kanske inte vågat) och det kändes verkligen ingenting. Första gången jag kände mig glad över fettet på magen!
Sedan togs blodprov.
Efter detta var det möte med kuratorn, som pratade om donation i allmänhet och om mina tankar kring detta. Jag berättade även om mitt liv, min personlighet och min familj. Jag tyckte mycket om henne, det kändes som att prata med en väninna. Men jag var lite trött (och influensan började kännas redan då) så jag tror hon tyckte att jag var lite virrig.
Men det är jag ju också!
Hmm, har jag glömt något nu... nej, jag tror detta var allt (i stora drag). Fråga om det är något mer du vill veta!