• LinaP

Imorgon är det dags...

Imorgon ska jag till HS för min första undersökning inför eventuell äggdonation. Känns lite nervöst, jag hoppas bara att allt går bra och att jag godkänns som donator...

Det är tack vare denna sidan, och speciellt en person (puss på dig, gumman) som jag har förstått hur stort behovet av äggdonatorer är! Nu hoppas jag verkligen att jag kan hjälpa!

Ni som har donerat får jättegärna skriva här och berätta om era erfarenheter av detta. Hur lång tid tog det innan ni fick besked om ni godkändes som donatorer? Hur mådde ni av sprutorna? Hur mådde ni efteråt? Är nyfiken på allt!

• Svar på tråden Imorgon är det dags...
  • LinaP

Åh, tack! Ska läsa senare ikväll! Är på skolan nu och skriver hemtenta.

• stin a
    LinaP skrev 2006-10-22 17:19:43 följande:
    Imorgon ska jag till HS för min första undersökning inför eventuell äggdonation. Känns lite nervöst, jag hoppas bara att allt går bra och att jag godkänns som donator... Det är tack vare denna sidan, och speciellt en person (puss på dig, gumman) som jag har förstått hur stort behovet av äggdonatorer är! Nu hoppas jag verkligen att jag kan hjälpa! Ni som har donerat får jättegärna skriva här och berätta om era erfarenheter av detta. Hur lång tid tog det innan ni fick besked om ni godkändes som donatorer? Hur mådde ni av sprutorna? Hur mådde ni efteråt? Är nyfiken på allt!
    Jag vill bara skriva till dej och säga att jag beundrar dej och din vilja att vilja dela med dej av något som många ser som guld..då dom står i kö i många år för att få äggdonation...
    Varma stora kramar!
  • Fiaflopp

Som jag sa tidigare så vet jag ta mej sjutton inte hur vi ska kunna åtgälda dig...man har så enorm längtan och en massa känslor så att du gör detta för just oss känns otroligt!

Skrev i din gb nyss också,alla kramar och alla guldstjärnor som FINNS ska ni ha att dela på,ni som gör detta för oss som behöver.

NI ÄR OTROLIGA!!!

• Lajsa

ÅÅÅ glad jag  blir
    Floppen har berättat att hon har en donator på g så det är du... det du  gör är guld värt.

• Fiaflopp
    på Lajsa-vännen också...
  • Majblomma12

Vilken gåva! Jag förstår vad du menar, Fia. Hur tackar man nån för livet, liksom?

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Fiaflopp

Ior: ja precis,finner varken ord,tankar eller nåt!!

Jag vet bara att jag är dig TS evigt tacksam!!

• MissC

Hej, vilken ängel du är! Tänk vilket hopp du ger till "såna som oss". Du är verkligen för go. En stor kram och hoppas att allt går bra. KRAM

• LinaP

Hej och tack för era fina ord!

Allt gick jättebra igår, alla var otroligt trevliga och jag fick mycket information. Provade sprutan och det var ju lätt som en plätt! Kändes knappt när jag stack in den i min lilla (?) fettvalk. Så nu är det bara att vänta på svar om jag blir godkänd eller ej. Men det känns väldigt positivt!

• soofee

LinaP:
    Hur gick det till på undersökningen? Vad frågade dom om och så? Jag pratade med barnmorskan igår och väntar bara på att få en tid till läkaren/kuratorn eller vem det nu blir först.

Hur går det till med att hjälpa någon fram i kön? Ska man säga til på en gång att man har någon man vill hjälpa?

Har MASSA frågor, men jag orkar inte skriva så mycket just nu..

• LinaP

soofee: Ska försöka berätta så utförligt som möjligt, men jag är sjuk och har feber så om det blir lite rörigt får du ursäkta mig!

När det gäller att hjälpa fram någon i kön så gjorde jag så att jag ringde och berättade det. Sedan påminnde jag dem om det igår igen, bara för att vara säker på att de hade förstått allt rätt.

Själva undersökningen började med ett läkarbesök. Där pratade vi om min hälsa (hade fått fylla i en blankett innan) och lite allmänt om mitt liv och mina tankar inför donationen. Sedan gjordes VUL för att kolla äggstockarna och utifrån det bestämdes preliminärt hur hög dos jag kommer att behöva ta. Fick även skriva på en del papper och läkaren berättade om hur lagen ser ut om donation.

Efter det träffade jag barnmorskan som visade hur pennan fungerade och hur man byter nål o.s.v. Blev först lite skrämd över hur stor nålen såg ut, men när hon sa till mig att prova den stack jag utan att tänka efter (annars hade jag kanske inte vågat) och det kändes verkligen ingenting. Första gången jag kände mig glad över fettet på magen! Sedan togs blodprov.

Efter detta var det möte med kuratorn, som pratade om donation i allmänhet och om mina tankar kring detta. Jag berättade även om mitt liv, min personlighet och min familj. Jag tyckte mycket om henne, det kändes som att prata med en väninna. Men jag var lite trött (och influensan började kännas redan då) så jag tror hon tyckte att jag var lite virrig. Men det är jag ju också!

Hmm, har jag glömt något nu... nej, jag tror detta var allt (i stora drag). Fråga om det är något mer du vill veta!

• Fiaflopp

Ja jisses...OM ni bara visste hur mycket det är värt det ni förhoppningsvis kommer att göra för oss,finner inga ord för hur mycket ni är värda!!

• Ammi1970

Ja känslan när man väl fått en tid, och man VET att det finns en kvinna någonstans där ute som donerat ägg, för (mig) oss ofrivilliga ska kunna få en chans att få det som många drömmer om och har, en "hel" familj.

Vi har tid i vecka 47 och jag kan inte med ord tala om hur glad lycklig jag är och hur tacksam jag är för denna underbara kvinna som hjälpt till...

Nu menar jag ju inte att ni andra donatorer är värda mindre ni är värda en guldram ni alla...

Hade jag haft råd hade jag köpt en GULDmedaljong som ALLA donatorer skulle få...

Nu gråter jag minsann en skvätt, blir så rörd av att ni finns, ännu mer rörd när jag nu vet att jag och sambon ska göra första försöket i vecka47...

Som sagt det finns INTE ord för hur tacksamma vi är och hur värdefullt det är för oss...

KRAM, GULDRAM+ GULDMEDALJONG...
    /Ammi

• LinaP

Nu har jag blivit godkänd! Idag kom det där brevet jag har väntat på, så om allt går enligt planerna så blir det behandling i april! Vad skönt det känns, är så himla glad!

• Fiaflopp

Tog mod till mig att ringa dig i går men du svarade inte...hihi

• LinaP

Va! Är det sant? Men jag var ju hemma hela dagen igår. Fast jag sov en del under dagen, var ju helt slut efter vår lilla "kräknatt"! Snälla, ring igen. Jag ska vara borta under helgen, men sen kan du väl ringa... Jag är jätteblyg.

• Fiaflopp

Hihi ja jag vågade ringa...

Ska jag ringa nu eller efter helgen?

Svar på tråden Imorgon är det dags...