• axxette

Högt i tak och fina fönster?

Hej!
    Vi har inte haft gardiner sen vi flyttade hit för 6 år sen för att fönstrena är så himla fina. Vårat hus är byggt 1912 och vi har 3 meters takhöjd. Men nu vill jag ha gardiner! Enkla sådana. Jag hade tänkt mig en kort kappa, mest för att få in lite mer textil i rummet, det ekar och är egentligen ganska ohemtrevligt. Vi har fina möbler och en stor tavla, en mindre matta och ett stort tyg på ena halva väggen. Rummet är ca 25-30kvm stort.
    Nu till mim fråga/mina frågor:

Jag funderar på att helt enkelt spika/nita upp tyget högst upp på fönsterkarmen, det har en kompis gjort och det blev snyggt- i hennes fönster och rum iaf. Vad tror ni om den idéen?

Vilket sorts tyg är snyggast? Väggarna är ljusa utan något direkt mönster, tyget på väggen är Ingela Westergaards "Elips" i grönt, vinrött, blått osv. Alltså ett tyg med många förger och geometriskt mönster. Jag funderade på ett randigt tyg i ljust bruna/beige färger, men är så osäker på om randigt passar. Ska ränderna i sådana fall vara horisontella eller vertikala?

Några andra tips och idéer för gardiner i ett rum som mitt?

• Svar på tråden Högt i tak och fina fönster?
  • Poppet

Vi bodde tidigare i ett likadant hus som du, alltså med stora höga fönster och jag kom på ett lätt sätt att fixa "gardiner". Jag hade ett tyg som var långt och som passade fönstrets innermått. Jag sydde en kanal i den änden som skulle vara högst upp och trädde igenom en smal bambustav (man kan ju ha nåt annat, typ stålrör eller nåt). Jag skruvade i krokar i fönsterkarmen och hängde på staven. Sen rullade jag upp gardinen nerifrån och fäste upp "rullen" med persiennsnören som jag köpt på en tygaffär. Jag fäste snörena med såna där "stoppar" som man kan hitta i tex midjesnöret i jackor mm. Lite svårt att förklara men de fungerar så att man trycker på en knapp och så trär man igenom snöret genom ett hål. När man släpper knappen stängs hålet och snöret sitter fast... Jag trädde alltså persiennsnöret igenom en sån här "stopp", en på varje sida vilket gjorde det enkelt att justera gardinen så den hängde snyggt... Det blev alltså som en mycket enkel hissgardin. Om du tycker detta låter kul eller om du inte fattar något alls kan du skicka ett mail så ska jag försöka förklara det bättre... Inser att det låter helflummigt men det var faktiskt snyggt... /Poppet

• axxette

Hej!
    Det låter som en jättebra idé och jag fattade faktiskt vad du beskrev:) Nackdelen är ju att det går åt en massa massa tyg, så jag får väl hitta ett billigt... Tack flr tipset!

• LinaT

Kort förslag bara, sätt upp kardborrband i fönstret så kan du fästa upp gardiner (även de med kardborrband förstås) och lätt byta när du vill variera.

Om jag minns rätt när det gäller ert tyg är väl det mönstrat lodrätt, och då tror jag att det blir bäst med eventuella ränder på gardintyget i samma riktning. Själv är jag mest förtjust i enfärgade ganska tunna tyger med struktur, gärna i linnekvalité, eftersom det blir så ljust och härligt och en bonus är att jag inte tröttnar så lätt. Jag skulle alltså ta enfärgat; det konkurererar ju heller inte med ert väggtyg.

Svar på tråden Högt i tak och fina fönster?