• Skeppet

Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?

Hej!

Har 2 missfall bakom mig och skall snart till att få ett FET. Jag bed om att få blodförtunnande medel, dels för att främja att ägget fäster, dels för att motverka blodproppar i moderkakan. Jag fick lov att ta en barnalbyl om dagen. Jag bara chansar att detta är orsak till mina missfall, men det känns ändå bra att förebygga...

Enligt FASS skall inte de som planerar att bli gravida äta varken Barnalbyl eller Trombyl som båda innehåller acetylsalicylsyra, men alvedon (innehåller acetylsalicylsyra)rekommenderas att tas som värktablett vid graviditet. Vad gäller?

Tacksam för snabba svar! (Tog en halv albyl igår...)

• Svar på tråden Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?
  • Älgen

det måste du ju fråga läkaren om. vanligtvis säger man att man ej ska ta dessa preparat men om har diskuterat det med läkaren som kan din bakgrund så borde det ju vara ok. jag tror inte att någon på familjelivs hemsida kan svara på det bättre än den läkare som har din bakgrund klar för sig och vilken behandling som planeras. så ring till läkaren är mitt råd.

• Skeppet

Mycket av familjelivs forum går ut på att dela med sig av erfarenheter som inte doktorerna alltid delar med sig av... så jag tycker att detta är ett utmärkt sätt att få och dela med sig av info. Jag kan fråga vid äggåterföringen, men eftersom jag själv tog inititiv till detta känns det inte helt bra att ifrågasätta tillvägagångsättet...

Jag spanade in en annan tråd där någon hävdade att acetylsalicylsyran kan förstöra äggets skal. Men mitt ägg är ju i frysen så det störs ju inte. Håller någon med?

Men de rekommenderar ju ändå alvedon... Nej jag blir inte riktigt klok. Hjälp!

• Älgen

jag förstår att du blir snurrig. oftast blir man det av all information som kommer. dessutom blir man ofta så stressad och ställd när man väl är hos läkaren att man inte hinner/kommer ihåg att fråga om allt.
    det är ju bra att kunna fråga på denna sida om saker och ting men jag tänkte bara att det är svårt att få bra råd av oss om såna här viktiga saker eftersom vi inte kan din historia. men jag hoppas att du kan få svar! och lycka till!

• fru smultron

Alvedon innehåller paracetamol dvs samma sak som i panodil, detta rekommenderas som värk och febernedsättande om man är gravid, detta påverkar inte blodet.
    Trombyl och barnalbyl innehåller samma substans och ordineras ibland till gravida för att som du skrev hindra blodproppar och förbättra blodcirulationen, men ska inte ges till gravida utan orsak.
    Hoppas att detta gjorde det lättare för dig.
    Alltså trombyl och barnalbyl= samma. Alvedon och panodil innehåller annan grund substans.
    Kram och lycka till.

• God Is A Girl

Blev nyfiken nu. Tänkte nämligen själv försöka med acetylsalicylsyra den här månaden efter massa försök och tre missfall.
    Ska du ta en hel tablett om dagen eller en halv? Hur länge ska du äta dom?

Tack på förhand
    Kram

• greta2

Jag tycker inte att man ska försöka själv med ex barnalbyl utan att ha diskuterat med sin läkare. De rekommenderas inte om man är gravid. Det är bättre att de utreder ex om man bildar blodproppar lättare innan man behandlar.

• Skeppet

God is a girl: Jag äter den en vecka före äggåterföringen (om du försöker naturligt skall du ta dem dagen efter ÄL - den kan skada ägget annars). Om du blir gravid kan du fråga BM vad som gäller. Jag skall höra med min läkare senare. Läkaren kan skriva ut progesteron som stöd oxå - det är rutin vid IVF.

• God Is A Girl

Skeppet, På så vis Jo jag började nu idag tre dagar efter ägglossning. Tror stenhårt på att det kan hjälpa mig för vi har försökt i snart 2½ år och förra månaden fick jag blodförtunnande efter en operation och då lyckades vi bli gravid, Tyvärr slutade det i missfall när jag slutade med sprutorna..
    Du får gärna berätta vad läkaren sa sen
    Hoppas det lyckas för er

• Skeppet

Lycka till själv - det måste gå!

Svar på tråden Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?