• tröskan

Pergotime?

Hur många av er med upprepade missfall har fått pergotime utskriven för att stärka ägglossningen.Jag hade innan mina två senaste missfall tagit hormonprover som visade att jag hade svag ägglossning. Nu verkar det dock som om min gyn inte tycker att jag ska använda pergotime pga att jag blivit gravid utan. Dock blev det ju vid båda graviditeterna missfall.

• Svar på tråden Pergotime?
  • Billan n

pergotime kan tyvärr nte göra så att du INTE får missfall, den minskar inte heller om du hade haft normal stark ÄL....
    Varför ska du ha pergotime om du har lyckats blivit gravid utan? pergotime får man om man har oregelbunden ÄL...

• greta2

Vad innebär exakt "svag ägglossning"?
    Om ägget lossnar så lossnar det väl!

Jag har också haft två missfall- men inte fått pergotime utskrivet till mig! De tror stenhårt på åldersfaktorn i mitt fall som orsak till mf. Det är möjligt att de har rätt, vad vet jag.

Progesteron får vissa vid upprepade tidiga missfall, kanske kan vara något?!! (Om man har brist på det).

Hoppas det lyckas för dig nästa gång! Håller tummen för dig!

• Billan n

svag äl är svag äl, alltså inte lika stor chans att det skulle ta sig som vid stark äl..

• tröskan

Min tanke var att vid svag ägglossning är äggen kanske sämre. Någon skrev i ett annat forumatt hon fått pergotime utskrivet eftersom ägglossningsvärdet låg på 23 (skulle ligga mellan 25-35) .. Blev gravid igen, men utan att pergo gett effekt och fick därför missfall igen (Tror fjärde gången).

• greta2

Kan inte "svag ägglossning" vara att man inte har så många blåsor som reagerar på hormonerna varje månad. Blir ju svårare att bli gravid då.

Då hjälper kanske Pergotime som stimulerar ägglossningen!
    Jag tror att mf har andra orsaker än just det.

• igc

Jag har blivit gravid/fått mf både med och utan pergotime. Har träffat på läkare som sagt att höga ägglossningsvärden (progesteron)ger "starkare" graviditet och på så sätt minskar risken för mf. Även hört motsatsen att pergo endast hjälper till att bli gravid genom en starkare äl, men inte påverkar risken för mf. Så det tvistas nog om detta även på läkarsidan......

Svar på tråden Pergotime?