• Kärleksmiraklet

Frisör-egen företagare

Jag undrar om ni vet något förbund eller försäkring som kan hjälpa mig med ekonomin när jag blir mammaledig, jag är frisör och hyr stol på en salong och är "min egen".
    Jag har inte en fast lön varje månad utan får arbeta in min egen lön. Tanken på att skaffa barn känns så långt bort nu sedan jag började jobba och upptäckte att "hjälp" -kommer jag inte få någon mammapenning när jag är egen företagare?vill bara veta om det finns någon lösning?!
    är det någon som förstår vad jag menar?

• Svar på tråden Frisör-egen företagare
  • sommartorpet

Naturligtvis får du föräldrapeng även om du är företagare, däremot kan beräkningsgrunden vara lite annorlunda. Och så naturligtvis, du måste ha jobbat 240 dagar innan beräknad förlossning.

• fridadec

Jag är i en liknande situation! Har egen stol men kommer med hjälp av föräldrapeningen inte få mer än så jag kan betala hyran på stolen.
    Hon som äger salongen kan tänka sig att jag får betala halv hyran ett halvår men efter det gäller hel hyra och jag kan knappast tjäna in de pengar som behövs för att betala hyran och lyfta någon lön.
    Att hitta någon annan som hyr under tiden är inget alternativ. 

Vore toppen om någon vet hur jag ska reda ut detta, är tacksam för all hjälp. 

Svar på tråden Frisör-egen företagare