• Anonym (villrådig)

Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?

Jag och min man är på väg att skiljas och har stor ångest över hur vår 2-åriga dotter kommer påverkas av detta.

Vet att många yngre barn bor enbart med ena föräldern, ofta mamman.
    Klarar en 2-åring att bo varannan vecka med mamma och varannan med pappa eller kommer detta göra barnet totalförvirrat?

Ni med små barn som har separerat, hur har barnen reagerat på att mamma och pappa plötsligt inte bor under samma tak?

Snälla, berätta om era erfarenheter så jag vi kan bestämma oss ifall vi ska fortsätta bo ihop för vår dotters skull (vi bråkar inte, känslorna har bara försvunnit).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?
  • Nyfiken gul

växelvis boende är INTE rekommenderat för barn under 3 år - däremot tät kontakt o oftare..

kanske nån dag mitt i veckan o en helg eller dyligt är bättre tills barnet är så pass stort att dom förstår vidden av varannan vecka...

• Gäspan

Ett av mina barn fick bo varannan-vecka från ettochetthalvtårsåldern. Det har inte varit bra för honom. Men den absolut viktigaste faktorn för att det inte har varit bra är nog den att hans pappa och jag har en urdålig relation. Om ni kan fortsätta vara vänner och ta ett vuxet ansvar så kommer er dotter nog att klara av det. Var lyhörda för hennes behov! En av er kanske kan ha henne torsdag till söndag istället för varannan vecka? Eller så bor hon hos en av er men träffar den andre föräldern ofta?

Det bästa tipset jag kan komma med är att ni försöker bo nära varandra, så att allt runt dagis och kompisar kommer fungera för henne, och att ni går till kommunens familjerättssekreterare och begär samarbetssamtal. Då får ni hjälp att lösa alla praktiska problem, ordna med schema osv. För tydliga reglar underlättar för båda parter. Allt som är luddigt och outtalat blir en källa till konflikter.
    Lycka till!

• Skrattgrodan

Varannan vecka boende är i första hand en föräldralösning, vad som är bäst för de vuxna, självklart har barnen rätt till båda sina föräldrar, men tänk dig själv att flytta fram och tillbaka hela tiden. Klart att barnen vänjer sig och att det är så vanligt idag, men man kan ha en mycket god kontakt med båda sina föräldrar utan att flytta varje vecka.

• Nyfiken gul

så här står det enligt socialstyrelsen:

Hänsyn skall tas till barnets ålder och mognad. För små barn är det särskilt viktigt att träffa den andre föräldern enligt principen ofta och under kortare perioder. Barnet kan då bevara minnesbilden av umgängesföräldern och separationen från boföräldern blir mindre påfrestande.

• Gäspan

Nyfiken gul: Har du själv barn som bor hos dig varannan vecka?

• shine

Mitt barn var 2 år och 9 månader när jag flyttade från hennes pappa. Vi har haft vv-boende sen dess och det har funkat kanonbra!
    Nu är hon 3 år och 7 månader så snart har det gått 1 år.

• dreamzone

Hänsyn måste tas till barnets mognad. Sen beror det på vilken stad och vad dom där rekommenderar.

Finns INGET som hindrar växelvisboende för barn under 2 år.

älskar mina barn, mina änglar.
  • Fille Fjonkan

Jag vill minnas att jag läst/hört att så små barn hellre bör bo växelvis 2-3 dagar, t ex 2-2-3.

• timtim

Min sambo separerade från sitt ex innan sonen fyllt 2 (tror han va runt 1,8). Dom har haft varannan vecka ända sedan dess & det har fungerat jättebra. Han vande sig fort vid växelvis boende & idag är han 8 år. Kan tillägga att det aldrig varit några problem mellan sambon & hans ex, allt har fungerat jättesmidigt Men alla barn är olika, det som fungerar för en kanske inte fungerar för den andra.

• Nyfiken gul
    Gäspan skrev 2006-10-15 13:46:35 följande:
    Nyfiken gul: Har du själv barn som bor hos dig varannan vecka?

Nej jag har inte ett sånt umgänge med någon av våra barn. Älsta dottern hade tidigare varannan vecka här hemma hos oss innan hennes mamma tog barnen med sig o flyttade 60 mil... Men flickan är snart 12 år så hon klarade det bra o kom o gick som hon ville eftersom hon bodde nära...

men ren generellt så gillar jag inte varannan veckas boende o är inget jag själv skulle genomföra  - jag vägrar låta barnen bo i resväska hela livet bara för att föräldrarna tycker det...
    Bättre är om man kan lösa umgänget på annat sätt o på ett sätt som gynnar barnen o inte föräldrarna...

Jag som vuxen har ju en fast punkt att utgå ifrån - varför skulle inte mina barn få samma möjlighet?

Idag har vi ett umgänge som fungerar för oss allihop - det är en smula krångligt eftersom barnen bor många mil utspritt  men vi har pusslat ihop det på bästa förmåga o barnen mår idag bättre av det här än som det var tidigare då ingen struktur alls fanns för någon av oss.

Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?