• skatti

"Allergiska" mot varann?

Vet någon mer om det? Alltså när mannen och kvinnan inte är kompatibla, jag har hört talas om det, men att det tydligen är ovanligt. Har också hört att man inte upptäcker detta förrän vid IVF, om ens då. Funderar mycket på varför min man och jag inte kan bli gravida, då det gick så lätt med mitt ex....
    Någon som har erfarenhet, fakta m.m?

• Svar på tråden "Allergiska" mot varann?
  • Willwmansmoster

Känner igen mig... börjar undra vad det är för fel.... Har varit gravid tidigare, men gjorde abort 2001, jag och min sambo har oskyddat i ca 1 1/2 år men det händer ingenting, vi har båda två "kollat" oss, jag har inga infektioner och en klockren ägglossning, och hans "grejjer" är också i toppform, så varför vill det sig inte??!?!?!

Någon som vet vad det kan bero på, det kan säkert vara mycket som ska spela in, men jag börjar bli lite skrajjsen jag:(

NÅGON????

• skatti

Har också kollat allting, "oförklarligt barnlös" allså, känns dystert. Jag undrar om det är något fel som man inte upptäckt.

• Bliglin

Be att få komma in och göra ett så kallat "eftersamlagsprov" (det finns en annan term för detta test men jag kommer inte ihåg den just nu) där de kan kolla om kvinnan bildar antikroppar mot mannens spermier. De kan också kolla om det gemensamma "sekretet" har rätt konsistens.

Eftersamlagsprov görs vid tidpunkt för kvinnans ägglossning och måste göras senast inom 6-12 timmar efter samlaget. Har aldrig gjort detta själv men det är brukligt vid fertilitetsutredningar i Belgien. Lycka till!

• Bliglin

Hittade detta: "Postcoitaltest = eftersamlagstest"

Vid tidpunkten för kvinnans ägglossning uppmanas paret att ha samlag och nästa morgon undersöks kvinnan av gynekologen. Man kan då se om spermierna rör sig som de ska i kvinnans sekret

• Maxie

Sånt test gjorde jag i fredags. Gissa om man blir glad av att få veta att sekretet är som det ska. En del kliniker tycker att det är gammaldags men jag tycker det är bra att få koll. Annars är det nåt som har oroat mig mycket på sistone - att mitt sekret tar kål på simmarna.

Däremot kan det nog vara så att man först vid ett ivf kan se om simmarna kan ta sig in i äggen.

Lycka till!

• Hjördan

Precis vad jag funderat på , det där med inkompatibilitet!!! Jag har nämligen också blivit gravid med ett ex och det gick så fruktansvärt lätt (sen blev det MF senare iofs), men nu går det inte alls...oförklarlig barnlöshet. Någon som vet om de gör sånna tester på Sophiahemmet?

• Maxie

Hjördan, det var på SH jag gjorde det (fertilitetskliniken/IVF-avdelningen)!

• skatti

Någon som vet var i Göteborg man kan göra det testet? Känner inte fullt förtroende för den gyn jag har nu, känns inte som om han kan tänka sig att vi testar något annat än IVF....

• mgus

Hej! Jag och min sambo fick också diagnosen oförklarad barnlöshet. Om det är så att det är något med sekretet så kan pröva innsemination eftersom man då sprutar in spermierna direkt in i livmodern. Har också läst att en del läkare menar på att det inte finns något som oförklarad infertilitet utan bara otillräckligt utredd infertilitet.

Vi ska nu efter tre år och två innseminationer göra vårt första ivf försök.

• skatti

Min gyn sa att det var slöseri med pengar att göra insemination på mig, eftersom jag haft klamydia för 15 år sedan...Han menade att det kunde finnas missbildningar p.g.a. det, som inte syntes på de ultraljud han gjort, och då var insemination meninglöst.Då påminde jag honom om att jag har en nioåring sen innan, men då sa han bara: " Jaja, men jag sa att det KAN finnas missbildningar!"

Svar på tråden "Allergiska" mot varann?