• tröskan

Svag ägglossning och ändå gravid?

Hej

Har en liten fråga har haft tre missfall i v 6-7 och en lyckad graviditet. ( ett missfall innan och två nu i somras). Innan jag blev gravid de två senaste gångerna så var jag hos min gyn på grund av lång cykel och hon tag då hormonprover som visade på dåligt ägglossningsvärde. På posten fick jag hemskickat ett recept på pergotime, men kände mig tveksam till att använda det då vi har en tvååring hemma och jag just läst en artikel om en tjej som blev gravid med tvillingar. Min gyn hade gått på semester och det gick inte att få tag på henne, så jag bestämde mig för att vänta. Sen blev jag plötsligt gravid ändå, men fick mitta missfall 4 aug (6+0 tror jag). Blev gravid direkt igen och fick mitt andra missfall 16 september. Båda gångerna har jag använt mig av ägglossningstest, runt de dagarna jag blivit gravid, men inte fått något positivt resultat. Min teori var då att jag har "svag" ägglossnning eller att äggen på något vis är dåliga och var nu villig att prova pergotime. Detta tycte dock inte min gyn och menade på att bli man gravid så har man ägglossning punkt slut. Jag känner mig ändå tveksam. Någon som har varit med om något liknande eller som vet mer om detta ändå?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Svag ägglossning och ändå gravid?
  • blonde redhead

Hon har ju rätt i att man inte kan ha lite äl. Har man äl så har man.

Har dom gjort utredning för dina mf? Det bör ju vara det första steget..

• tröskan

Hej

Nej, de har inte gjort någon utredning. Hon tyckte inte att det var någon idé än och att de sällan visade något. Jag har ju dock lyckats att få en son.

Nej, jag förstår ju att jag har äggossning, men eftersom inte testen visar positivt så tänkte jag att det kunde vara något hormon som saknas redan där. Jag vet inte...

• suddan

Hej tröskan! Här kommer en som haft precis likadant!! Har en dotter på 3 år, men efter det har jag 4 tidiga missfall alla i ca v 5-6. Har en menscyckel på över 36-40 dgr. Min läkare säger att det inte är ngn bra ägglossning med sämre kvalitet på mina ägg! Har ätit en enkel dos med pergotime, blev gravid direkt men jag svarade inte på behandlingen utan det var min egna svaga ägglossning fick missfall !! Har nu ökat dosen till dubbeldos och väntar nu att kunna ta ett grav-test!!! Hoppas!!!!! Ska då få äta ett gulkroppshormon i -ngr månader för att försöka hindra att kroppen stöter bort det!!! Så lycka till och hoppas att det går bra för oss!!!

• Katzy

Hej hej!

Vi har gjort utredning som visade att jag har "svag" ägglossning och jag har 2 st MA bakom mig. Är nog inne på samma linje som dig dvs om mina ägg är dåliga och att det är därför jag får MA och isåfall kommer jag ju att fortsätta få MA.
    Har testat Pergo denna månad så vi får väl se om det blir ngt resultat.

• igc

Hej!
    Jag har oxå "svag" ägglossning, alltså låga progesteronvärden. Har träffat på en läkare som menar att bara prog.värdena stiger så ägglossar man i princip och då ska det vara frid och fröjd, men även träffat på en läkare som ville jag skulle ta dubbeldos pergo för att på så sätt få "starkare" ägglossning och därigenom mindre risk för mf. Är gravid igen, utan behandling denna gång och hittils verkar allt gå bra! Vill puffa för zonterapi som jag gick på ett par ggr före denna graviditeten, tror säkert att det ökar hormonpåslaget i kroppen!

• Stossan

Jag har oxå svag ägglossning - för låg progesteronhalt. Vi har försökt i 1½ år men jag har aldrig lyckats bli gravid. Idag tog jag min första pergotime så vi hoppas det gör susen. Håller tummarna för att ni andra lyckas!

• Kängu

Hej!
    Har hört både och jag med. En läkare som menade att Pergo skulle ge mer hormoner och minska risken för missfall, och andra som menade, att blir man gravid så blir man och då har man hormonnivåer som är bra.

• AstridEster

Har också fått höra av en läkare nyligen att "man inte längre pratar om ägglossning utan har man äggl så har man det varken starkare eller svagare".....Varför får vi olika information?

I juni tog jag ett blodprov på dag 21 och hade då ett progestronvärde på 24 tror jag det var. Visst anses det svagt? Har tre MA i bagaget...../Astrid

• AstridEster

Skriver igen tappade ett väsentligt ord i en mening:

Har också fått höra av en läkare nyligen att "man inte längre pratar om svag ägglossning utan har man äggl så har man det varken starkare eller svagare".....Varför får vi olika information?

I juni tog jag ett blodprov på dag 21 och hade då ett progestronvärde på 24 tror jag det var. Visst anses det svagt? Har tre MA i bagaget.....Inga barn. /Astrid

• tröskan

Tusen tack för alla svar!!!
    Vad skönt att höra att det är andra som upplevt samma sak. Dessutom tror jag nog visst själv att man kan ha bättre eller sämre ägglossning oberoende av vad de säger. Första gången jag blev gravid hade jag inga ägglossningssymptom överhuvudtaget. Denna månad hade jag jättestarka symptom, riktigt ont på höger sida och mycket ägglossningsflytningar. Ägglossningstestet tror jag var positivt. Strecket var i stort sett lika starkt (svårt att avgöra) som det andra. Så starkt resultat har jag bara fått en annan gång och då blev jag inte gravid. Dessutom har jag ett e-recept på progesteron som ligger på apoteket och väntar på mig om jag skulle bli gravid, så jag hoppas verkligen på tredje gången gillt!!
    LYCKA TILL till alla er andra!!!!
    Är det förresten någon som känner till mer progesteron. Om det finns några biverkningar och om risken är att missfallet bara blir förskjutet om det ändå är något som går fel?

Tack på förhand!!!

• Lycka1012

Hej,

Samma här, svagt ÄL-värde på egen hand. Man ska ha ett värde mellan 25-35. Utan pergo hade jag typ 20 och med 43! Har dock inte lyckats bli gravid...

• igc

Biverkningarna på progesteron som jag känner till är egentligen grav.symtom. För mig har det varit gasig mage, spända bröst och att jag varit varm och "flushig" i ansiktet.
    Progesteron förhindrar ju till viss del blödning, men det är nog olika hur fort man får missfallsblödningen ändå. Om man inte har gjort VUL så vet man ju ändå inte när embryot har dött. Håller tummarna för dig, lycka till !

Svar på tråden Svag ägglossning och ändå gravid?