• tröskan

upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon

Hej!

Undra om någon som vet mer än mig kan berätta lite om progesteron( heter det så). Jag har själv haft ett tidigt missfall i sep 2003 (v 6-7). ar en son som är född i sep 2004. Har sedan i december 2005 försökt att bli gravid med ett syskon och har haft två tidiga missfall (v 6-7) Ett i aug och ett i sep 2006 då jag blev gravid direkt igen. Min gynekolog pratade om detta, men menade att det mest är en chansning eftersom man inte kan ta några prover för att se om det är felet. Alla tre missfallet har varit i stort sett i dentiska och de två senaste skedde till och med på samma dag i cykeln. Någon som har använt detta som vill dela med sig. Hur fungerar det, finns det biverkningar, risker m.m.

Tack på förhand!

• Svar på tråden upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon
  • greta2

Enl min gynekolog så är det inte bevisat att progesteron fungerar men det ges ibland till patienter av psykologiska skäl. De känner sig lugnare om de tidigare fått missfall. Progesteron har inga kända biverkningar heller, sa hon dessutom. Det finns vissa som provat här på FL. Vissa får då en lyckad graviditet, andra får missfall, tycker jag det verkar som.

• ganesha

Hej
    Jag fick progesteron efter tre Ma. Nu sitter jag här 12 dagar innan bf Men läkaren kunde inte säga om det var just det som gjorde att det gick denna gång.
    Lycka till

• igc

Hej! Jag har 5 tidiga mf bakom mig. Jag har fått progesteron vid mina två senaste missfall och denna gång. Nu går det vägen än så länge, är i v. 13 och har ju tagit prog. första 12 veckorna. Svårt säga vad det har betytt? Men vad jag vet så är biverkningarna ungefär samma som grav.symtom, illamående, svullna bröst, gaser etc och det kan man ju stå ut med om det är så att det ändå kan hjälpa? Men som greta2 säger så finns det inte några vetenskapliga studier som bevisar dess effekt. Lycka till

• Den nöjda

Tar progesteron nu.Har haft två missfall.Tyvärr kan din mens bli oregelbunden av progesteron-användning av någon anledning..Min mens kom helt plötsligt 5 dagar innan BIM.Har ALDRIG hänt tidigare..Ska ringa min gynekolog på måndag för råd.Har en kompis som fått tre missfall och hon fick då progesteron och på fjärde försöket lyckades det.Men om det var pga progesteron eller inte, går ju inte att bevisa.Vissa läkare tror på det, andra inte....Jag har fått det för att känna mig lugnare när det väl hugger..Blir väl om tusen år eller så...

• tröskan

Tack för alla svar. Har bara en fråga vad står BIM för?

• igc

BIM står för "beräknad inte mens"....alltså den dagen som man förväntar sin mens som man ju oftast inte vill ska komma om man önskar bli gravid!

• FruM

Hej
    En fråga, när sätter man in progesteronstöd? Är det när en ny graviditet bekräftats eller innan det?

Tack på förhand,

FruM

• igc

Endel läkare ordinerar att man ska börja 3 dagar efter äl, och endel när man väl har en bekräftad graviditet. Det är ju bra att gå in med progesteron så tidigt som möjligt men viktigt att det är ett par dagar efter äl eftersom det annars hämmar äl.

• tröskan

Jag har ett e-recept ligger på apoteket som min gyn skrivit ut. Jag ska då gå och hämta det direkt när jag tagit ett positivt grav test och börja så fort som möjligt. Sen komma in i vecka sju och göra ett VUL om jag kommer så långt...

Tack för alla svar!!!
    LYCKA TILL!!!

• jess 2
    Jag fick oxå progesteron fram till jag var i v.7 o sen vågade jag knappt sluta utan tog dom lite längre fast inte varje dag, o allt gick bra har en dotter nu på snart 9 månader .
Svar på tråden upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon