• ying yang

Höftledsoperation på hund...

Våran hund ska genomgå en höftledsröntgen då han visat tendenser till att halta och ha ont i höfterna ibland.
    Jag undrar, ni som haft detta problemet på er hund och gjort en höftledsoperation,var den komplicerad? (operationen) och hur mycket fick ni ungefär betala för den?

• Svar på tråden Höftledsoperation på hund...
  • maho0822

har du försäkring på hunden skär det ner kostnaden,
    min bror opererade sin katt efter en bilolycka(utställningskatt)
    han betalade 2500kr total kostnad var annars 15000kr.

mycket hänger ihop med om djuret måste övernatta eller ej, hur många dagar och sedan givetvis komplikationen av operationen.

• Kalina

Hade en schäfer som hade fel på höfterna, genomgick dock inte operationen pga hennes höga ålder men då , för ca 5 år sedan skulle det kosta ca 20000:- per höft och det gick inte på försäkringen.
    Det var på Strömsholms djursjukhus.
    Ring dem och fråga och även till hundens försäkringsbolag, det kan ju hända att försäkringen täcker en sådan operation på er hund.

• ying yang

Vi har Agrias försäkring nu,vet inte om den täcker det...då skulle de ju bli kanske 40 000 kr nästan om det kostar så mycket. Låter väldigt dyrt, visst vet jag att de inte blir billigt med 40 000

• ying yang

Vad räknas som hög ålder? Våran är 4 år,inte så gammal och har aldrig visat problem med höfterna förräns nu lite, så hoppas det inte är så allvarligt men man vet ju aldrig.

• Kalina

Min schäfer var 8 år då.
    Det kanske inte låter så gammalt , men jag räknade med att hon skulle få en ganska lång tids rehabilitering efteråt också , dessutom hade jag inte dom pengarna heller.
    Jag lät henne somna in.

Men ring försäkringsbolaget, det är så olika hur försäkringarna gäller beroende på vilken ras man har.
    Det är ju så vanligt att just schäfrar får höftledsproblem så vårt försäkringsbolag (Folksam)hade minsann garderat sig för att slippa betala för sånt på den rasen.
    Kan ju vara annolunda nu också, det var ju några år sedan.

Det kan ju vara något annat fel än höfterna också, har ni varit och röntkat höfterna och fått fastställt att det är så?

• ying yang

Kalina, nej vi ska göra en röntgen,så vi har inte gjort den än. Somsagt han har inte visat några problem tidigare, jo i sommras en gång men då hade han en inflammation och va lite svullen och fick feber men vetrinären sa den skulle gå om sanbbt och det gjorde den. Sen har han haltat lite då och då, men ändå kan han springa och kuta runt så jag vet inte riktigt. Han kan ju ha sträckt sig också eller fått nån muskelinflammation, man vet ju inte, men lika bra att göra en röntgen, men jag tänker ju det värsta givetvis.

• Kalina

Ta inte ut olyckan i förskott.
    Det kanske inte är så farligt, de kutar ju runt så mycket
    så som sagt kan det ju bara vara en sträckning eller nåt också.

Hoppas din hund blir bättre snart.

Ge din hund en krya på dig kram från mig.
    Nu ska jag kolla in vad som är på tv.

Lycka till!

• ying yang

Tack Kalina, ska jag göra

• Viii

Hej!
    Genomgick din hund operationen för höftleden? Hur gick det isåfall och hur var det efteråt med hunden återhämtade den sig bra? 
    Vi har nämligen en liknande situation en schäfer som är 4 år gammal och börjat halta precis varor och röntgat och eventuellt behövs en operation.

Svar på tråden Höftledsoperation på hund...