• Underbarson

Importerad invandrare

Måste bara fråga er andra adopterade....fick idag veta i min inbox av en person att jag i andra svenskars ögon bara ses som en importerad invandrare. Men det lustiga var att jag blev först arg men sen blev jag bara ledsen för personens skull som inte verkar veta så mkt om adoption etc...visst, jag ser inte ut som dom andra i min familj men jag känner mig 120% svensk och tänker inte på mitt koreanska utseende. Har också aldrig blivit behandlad som en importerad invandrare (kan säga att personen i fråga inte har svenska föräldrar själv men är född här).
    Vad anser ni andra adopterade...känner ni er som importerad...mmmm...lustigt litet ord förresten. Fast samtidigt känns det bra att ngn ville "importera" en...lägga ner mkt pengar för att få hit en och ge en ett hem med kärlek och mkt möjligheter.

Älskar min son över allt annat
  • Svar på tråden Importerad invandrare
  • Tulipanen

Hej

Jag är inte adopterad själv, men vill adoptera. Tycker det verkar omoget från peronen som skicka detta till dig. Håller med dig att man har så mycket kärlek som man vill dela med sig till någon förrutom sin man.

• usha

hej underbarson jag har läst det du skrev inte klokt taskigt jag är adopterad från indien jag har invandrar kompisar vissa tycker att jag är invandrare men jag har inget imot invandrare men dom måste förstå skilnaden på adopterad och invandrare man har hört ,mycket i sina dagar man borde kanse skriva ner ok göra en bok tja som man kan läsa när man blir gammal
    en på jobbet som sa du är ju inpoterad dom har köpp dig det låter inte bra ok en annan sa att min a famila ´kan inte älska mig för jag är inte deras bio logiska barn då blev jag jätte lässen

• esperando

Seriöst?? Har du anmält detta till redaktionen?? Ja idioter finns överallt..Du måste bara komma ihåg att dessa människor är en bunt inskränkta och ignoranta okunniga j-ar..Japp så om nan tar detta som påhopp..anmäl mig. Jag är själv invandrare som ska adoptera.

• Myrna

Du fick det till inboxen alltså? Ser att du stängt din presentation för utomstående nu (skulle precis kika lite på din söta son) och gissar att det beror på rötägget som skickat meddelandet till dig. Har du anmält detta? Var det någon du diskuterat med i någon tråd?

Sedan kan man ju undra vad personen menar med "bara" en "importerad invandrare"? Vadå, bara en invandrare, vad är det för fel på att vara invandrare kan man ju också undra?!

Häng på här om du känner för det!

www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

• Zaria

Är också adopterad, har hört utrycket importerad också av folk som vill vara roliga, eller tror att de är det.

Känner mig inte importerad, strunta i den personen som skrev så, tror han/hon mår sämst själv med såna åsikter...

Stå på dig

mvh Z

• tinaw

Helt sjukt sagt av personen, tycker jag!

• moominmamman

Vi har två barn genom adoption och skulle aldrig komma på tanken att säga att vi har importerat dem!!
    Det är våra EGNA underbara barn..

• SuziQ

Fy, vad tråkigt. Det finns ägg överallt, tyvärr. Nej- majoriteten av oss(vi medmänniskor som respekterar vår omgivning) är detta bara ett äckligt uttalande. Låt oss bara sörja, för vissa individer är så försurnade av hat, så det är inte lönt att smittas av detta hat.
    Du är älskad- oavsett hudfärg eller födelseort/land.

• Marie IE B

Tyvärr finns "de här människorna" närmare än vad man tror. Jag har en väldigt nära släkting som envisas med att säga saker i stil med att "vi ju ska få ett köpebarn", "vi importerar vårt barn" mm. Jag har inte haft orken att argumentera eller ens kommentera utan bara ignorerat sättet att uttrycka sig då jag vet att h*n är en väldigt osäker person som har svårt att uttrycka sig i både tal och skrift. H*n menar absolut inget illa utan det är bara dennes plumpa sätt att uttrycka sig men snart känner jag dock att det är dags att markera!

• emcjoh

Ingen av oss adopterade är ngt. annat än BARN när vi kom hit.
    Inte IMPORTERADE, han/hon borde lära sig veta hut som säger ngt. sådant. En mig närstående kunde ha sagt ngt. likn. av okunskap.
    Då skulle jag inte kunnalåtabli att säga ifrån!

• Vtoria

Hej!

Jag är adopterad från Thailand. Många fördomar får jag möta.

Folk tror automatiskt att min make (48 år) har varit iThailand och "importerat" mig till sve.

Har till och med fått frågan om hur mycket det kostat att få hit mig...

• Bemma

Guuud vilken dumbom!!

Men mest tråkigt är att invandrare börjar användas som ett negativt ord i Sverige!
    Varför är det dåligt att vara invandrare?

Ett tag bodde jag på Irland, då var ju jag invandrare!

Men det är ju klart att ens adopterade barn inte är importerade invandrare! För mig kommer mitt adopterade barn var mitt "egna" barn, som är svenskt (svenska föräldrar) men som har en bit av sig själv i något annat land! Jag tar ju också det landet till mitt hjärta så det är både något fint och dessutom ger det mångfald till våra liv. Något annat är bara okunskap!!

Sen är det ju bara idioter som måste sätta in folk i fack hela tiden!

Varför skrev den där personen sådär till dig överhuvudtaget?
    Bara för att såra eller?

• C Elegans

@Underbarson: Vilket trist meddelande! Inget att bry sig om, inskränkta, fördomsfulla och okunniga människor inom alla tänkbara områden finns det gott om här i världen.

Jag är också adopterad från Korea och i likhet med dig tänker jag aldrig på det...ingen annan heller, ibland gör mina vänner lustiga felslut som tex "konstigt att du är kort när båda dina föräldrar är så långa? eller "vad läskigt med den där ärftliga ryggsjukdomen i din släkt, är du inte rädd för att du skall drabbas?" :D

Jag har aldrig tidigare hört uttrycket "importerad invandrare". En gång i tonåren sade en av mina killkompisar som hade mycket problem hemma något om att jag ju var en "importerad lyx som var önskad" men han menade det som något positivt, precis som du beskrev, att mina föräldrar planerat, väntat, längtat, lagt ned pengar och möda på att få hit mig, i motsats till honom själv som kommit till av misstag, oönskad och i en dålig socioekonomisk miljö. Jag tog verkligen inte illa upp, jag vet att han bara uttryckte sig så för att kontrastera mot sin egen uppväxtmiljö.

Min erfarenhet är att det är stor skillnad på att vara adopterad och invandrare. Jag har många vänner och bekanta som är invandrare, inte minst på jobbet som är internationellt, och det verkar som att invandrarfientliga personer inte riktar sina fördomar mot adopterade eftersom vi ses som kulturellt "svenska". Rasism och invandrarfientlighet består ju oftast i kulturrasim idag, inte genetisk rasism.

@Vtoria: Det hände mig och min ex en gång också, gud vad jag skrattade! Vi hade grälat och satt tysta på T-banan när en havlfull kille kommer och sätter sig och börjar skälla på min ex för att han är en "värdelös omoralisk torsk som inte kan få några kvinnor utan köper en oskyldig stackars kvinna från Thailand bara för att utnyttja henne"...jag och min ex kunde knappt hålla oss för skratt, och efter ett tag öppnade jag munnen och sade jag "jag är inte från Thailand", och då fattade killen direkt sitt misstag och ägnade resten av restiden åt att be om ursäkt.

• Vildrosen

Knasig person. Importera gör man med saker och inte med människor!!! Jag tror dock att personen som skrev det har egna svåra kulturkrockar att tampas med, eftersom föräldrarna som uppfostrat honom/henne har en annan kulturell bakgrund än den kultur han/hon själv växt upp i. Kanske tar det sig sådana uttryck att han/hon vill trampa på de adopterade, som ju rent kulturellt kanske i vissa avseenden kan ha det "enklare", dvs en uppfostran som stämmer med samhället vi lever i. OBS! behöver inte gälla alla invandrare förstås, många av dem kan ju också ge en bra uppfostran till sina svenskfödda barn som gör att de känner sig hemma här. Jag skriver bara ner en tänkbar orsak till varför denne person har så konstiga åsikter, alltså kan vara egen kulturfrustration.

• mammatillvictor

Jag tycker du borde anmäla detta, så får man inte skriva! Den personen som skrev detta till dig kan ju inte må så bra själv, försök att inte ta åt dig detta. Jag har själv varit väldigt känslig och hela tiden försökt "försvara" mig mot dumma kommentarer och påhopp men nu har jag (äntligen) lärt mig att bara lägga locket på. Beror så klart vad det handlar om men ibland kan det faktiskt vara det rätta att helt enkelt ignorera.

• Rosarin

Hej nu blev jag jattearg!!

Vilket otroligt elak person att uttrycka sig sa klumpigt!

Jag ar adopterad fran Thailand och har aldrig direkt haft nagra problem med det. Jag har aldrig upplevt mig sjalv som importerad eller liknande.
    Jo, forresten, jag har fatt kommentarer liknande de som Vtoria beskriver for lange sen nar jag hade en aldre pojkvan, annars inget.

Forstar dina kanslor och vill bara saga att jag beundrar ditt satt att vara odmjuk infor hans okunskap trots att du blev sarad. Bra gjort!

Men vad menade avsandaren egentligen?

Jag har flera adopterade kompisar fran Asien och ingen har upplevt nagra storre problem men nagra andra adopterade kompsar fran afrika och Iran har tyvarr blivit utsatta for en del elakheter.
    De har blivit kallade elaka saker av vissa som har refererat till att de skulle vara invandrare och inte adoptivbarn. Kan ju iofs vara svart att veta.
    Jag har absolut inget emot invandrare men det ar dock en skillnad pa att vara invandrare och adopterad. Jag vill bara poangtera den faktiska skillnaden och menar inte att saga att nagot ar battre eller samre.

En av mina vanner som ar adopterad fran Iran sokte ett jobb forra aret och nar han kom dit pa intervju sag anstallaren minst sagt forvanad ut eftersom han har ett valdigt vanligt namn typ "Johan Svensson" och talar med klingande norrlandska men ser ut som en iransk man.
    Anstallaren hade uppenbarligen vantat sig en helt annan person.
    Han fick inte jobbet och vad det beror fick han aldrig veta.

Vi blev alla ledsna nar han berattade detta..

Svar på tråden Importerad invandrare