@Underbarson: Vilket trist meddelande! Inget att bry sig om, inskränkta, fördomsfulla och okunniga människor inom alla tänkbara områden finns det gott om här i världen.
Jag är också adopterad från Korea och i likhet med dig tänker jag aldrig på det...ingen annan heller, ibland gör mina vänner lustiga felslut som tex "konstigt att du är kort när båda dina föräldrar är så långa? eller "vad läskigt med den där ärftliga ryggsjukdomen i din släkt, är du inte rädd för att du skall drabbas?" :D
Jag har aldrig tidigare hört uttrycket "importerad invandrare". En gång i tonåren sade en av mina killkompisar som hade mycket problem hemma något om att jag ju var en "importerad lyx som var önskad" men han menade det som något positivt, precis som du beskrev, att mina föräldrar planerat, väntat, längtat, lagt ned pengar och möda på att få hit mig, i motsats till honom själv som kommit till av misstag, oönskad och i en dålig socioekonomisk miljö. Jag tog verkligen inte illa upp, jag vet att han bara uttryckte sig så för att kontrastera mot sin egen uppväxtmiljö.
Min erfarenhet är att det är stor skillnad på att vara adopterad och invandrare. Jag har många vänner och bekanta som är invandrare, inte minst på jobbet som är internationellt, och det verkar som att invandrarfientliga personer inte riktar sina fördomar mot adopterade eftersom vi ses som kulturellt "svenska". Rasism och invandrarfientlighet består ju oftast i kulturrasim idag, inte genetisk rasism.
@Vtoria: Det hände mig och min ex en gång också, gud vad jag skrattade! Vi hade grälat och satt tysta på T-banan när en havlfull kille kommer och sätter sig och börjar skälla på min ex för att han är en "värdelös omoralisk torsk som inte kan få några kvinnor utan köper en oskyldig stackars kvinna från Thailand bara för att utnyttja henne"...jag och min ex kunde knappt hålla oss för skratt, och efter ett tag öppnade jag munnen och sade jag "jag är inte från Thailand", och då fattade killen direkt sitt misstag och ägnade resten av restiden åt att be om ursäkt.