• tomcar1

Vilken metod skulle passa oss ?

Hej !
    Jag har funderat mer och mer på min mans och mina misslyckade försök att bli gravida på egen hand. Eftersom jag har en sjukdom (cystisk fibros+transplanterad), så har man inte varit så villiga att hjälpa oss med konstgjord befruktning. Jag kommer dock göra ett nytt försök att få läkarna att titta genom vårt fall ännu en gång, då det var 4-5 år sedan sist. Mycket hinner hända medicinskt på den tiden. Jag undrar vilken metod, som i så fall skulle vara aktuell i vårt fall ? Jag har segt slem i underlivet, så spermierna kan inte tränga igenom. Min man är dock frisk har fungerande spermier. Har mens och ÄL som vanligt. Jag undrar om någon vet ?
    Mvh tomcar1

• Svar på tråden Vilken metod skulle passa oss ?
  • Gerbia

Hej!

Jag vet faktiskt inte, Jag råder dig ta kontakt med någon Fertilitetsenhet så kan barnmorskorna diskutera med er vilken hjälp som passar er bäst. 
    Det borde väl inte vara något problem om du är frisk och mår bra trots din sjukdom så jag tycker väl du borde väl få prova Ivf i alla fall.
    Jag hoppas du får den hjälp du behöver och lycka till med allting.
    Ha det så bra.....

• JustJack

Hej.
    Om ditt slem är väldigt segt kan du ju prova att ta Bisolvon 3 ggr/dag ca 1 vecka innan ÄL. Det mjukar upp slemmet, men jag vet inte om det funkar så bra med cystisk fibros.
    Menar du förresten att du är lungtransplanterad? Om du är det "följer" sjukdommen med till de nya lungorna då?
    Bara lite nyfiken, no anserw requiered!
    Hoppas ni lyckas på nåt sätt

• tomcar1

Hej !
    Nej, sjukdomen kan aldrig komma åter till de nya lungorna. Bisolvon har jag ätit för min cystiska fibros större delen av mitt liv och ganska rejäla doser, utan resultat : (
    Ska få en tid till gyn ang. en annan sak och då ska jag ta upp detta med graviditet. Varför jag faktiskt inte lyckas bli det. Ingen har riktigt förklarat orsaken, mer än att jag har segt slem. Nu har jag gett mig katten på att jag ska få svar ! Lycka till säger jag till er.
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Vilken metod skulle passa oss ?