• Anonym (Så ledsen)

Dottern har rymt hemifrån, och soc kräver att jag ska betala hennes uppehälle

För att göra en lång histora kort:

Dottern på 15 år träffar äldre pojkvän (20 år). Killen lever på soc-bidrag efterssom han anser att bara "materialister" arbetar??????
    Dottern, som vill vara med pojkvännen slutar gå till skolan, och flyttar hem till pojkvännen.
    Vi har pratat, förbjudit, mutat (jodå, det också) försökt hämta hem henne själva och med hjälp av polis. (ingen hjälp där inte, efterssom hon ju enligt dem inte far illa av att bo där).
    Eftersom jag inte vill ge henne pengar när hon bor där ( jag VET att hon dricker ganska mycket i det sällskap hon är just nu) så gick hon till soc, vilka talade om för henne att jag minnsann är SKYLDIG att försörja henne var hon än väljer att bo.

Är det möjligt?
    Jag har försökt få hjälp av soc med att få hem henne, men de vägrar, jag har pratat med polisen men de vägrar.
    Tydligen är vi som föräldrar helt maktlösa.
    Ska vi bara se på när hon går ner sig, och dessutom är vi skyldiga att betala för det.
    Jag har gett henne mat, och vi har varit och handlat tillsammans så att hon fått det hon velat ha, men jag vägrar ge henne pengar i handen.

Finns det verkligen ingen hjälp att få någonstans, av någon som förstår att vi vill ha hem vår tjej.

Nu är det snart fem månader sedan hon flyttade, och hon har i princip slutat duscha, de tvättar inga kläder, lägenheten ser ut som en soptipp och hon lever mer på cigaretter och öl än på mat.

Jag vill ha hem min lilla tjej.

• Svar på tråden Dottern har rymt hemifrån, och soc kräver att jag ska betala hennes uppehälle
  • Pallas

Det där "ingen hjälp där inte, efterssom hon ju enligt dem inte far illa av att bo där" gäller ju inte längre då hon uppenbarligen far illa i sällskapet. Visst är du försörjningsskyldig men et finns inget som säger att du måste ge henne pengar i handen. Det kan ju också vara ett sätt att visa för din dotter att du finns där oavsett hur situationen ser ut just nu.

Jag tycker du skall vända dig till BUP med dina funderingar, de är inte ovana vid sådant här. Kanske kan du få lite handlingskraft därifrån?

• Maritk

Usch, vilken jobbig situation!!

Kan du inte få hjälp från hennes skola på något vis? Kuratorn eller skolsystern kanske kan ordna med nåt, prata med soc eller så.

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er!

♥ANTON♥
  • sallyb

Rent krasst så gäller ju föräldraansvaret. Alltså att handgripligen åka och bära hem henne. Det är er rättighet och er skyldighet som föräldrar.

Klarar ni inte detta, måste ni anmäla till soc. Soc kan ju besluta om ett omhändertagande om din dotter far illa. Obs! Detta medför ju isf samtidigt att ni medger att ni själva är olämpliga som föräldrar........

Men om det rent juridiskt inte är så att hon far illa (även om ni självklart tycker det och även om det i mina öron låter så) så kan inte soc ingripa utan då MÅSTE ni agera själva! Ni har all rätt att handgripligen släpa hem henne och låsa in henne.

/Socsekr

• Birgitta2

Bor du möjligen i Sollefteå??? En skitkommun för rymmare. De hjälper minderåriga med både bostad och pengar....

Läs "giz is back" historia om hennes rymmare till son.

• Birgitta2

TS, din historia kunde varit kopierad från Giz story.... hemskt men sant. Kommunen hjälper ungarna att hålla sig hemifrån trots att deras familjer är vanliga hårt arbetande människor utan problem.

• Anonym (Så ledsen)

Sallyb:

Tro mig, vi har verkligen försökt att hämta hem henne själva med resultatet att pojkvännen ringde polisen (jodå, DÅ kom de!), och motade bort OSS!

Pojkvännen anmälde oss för olaga hot och misshandel (nej, ingen sanning i det).

Vi har varit i kontakt mec Soc, och samlats på ett möte. Resultatet av det blev att min dotter ansågs vara fullt kapabel att ta hand om sig själv?

Jag vet inte vad vi ska göra =(

• Anonym (Så ledsen)

Birgitta2:

Nej, vi bor inte i Sollefteå.

Ska läsa "giz" historia.

• Birgitta2

Du kan inte göra ett enda dugg om du inte har soc bakom ryggen. Vi har i FL under flera månader försökt stötta Giz i att få hem sin son. 16 år gammal har han rymt... är borta sen flera månader. Nu har de åtminstone ytlig kontakt. Men polis och myndigheter säger bara att han är i sin fulla rätt att flytta. De hjälper honom med allt han behöver!!!!! Ni kan inte ens släpa hem henne (övergrepp). Men hon är fortfarande försörjningsskyldig!

Sverige är fantastiskt.

• emmish

Usch, vad hemskt Min mamma hade samma problem med mej. Låter nästan som samma historia. Förutom det med soc. Efter att min mamma varit där och berättat så blev hon kallad till möte. Sen även jag. Socialen gav mej två alternativ. 1. Lyd dina föräldrar 2. Sätter LVU på dej.
    Var aldrig på tal om att jag skulle klara mej själv. FY, låter ju inte riktigt klokt.

Var ju inte längesen jag var i liknande situation som din dotter och det låter verkligen inte klokt att soc tycker att hon ska ta hand om sig själv.

Lycka till! Kram

• helsingborg42

Soc skall stötta dig i din föräldersituation.
    Din dotter har gjort upprör, du tar ditt ansvar men soc vill inte hjälpa.....hon får rymma och må dåligt, du skall betala

Detta är typisk för soc.
    Jag har idag startat ett forum för barn och föräldrar i tvister. Vi är under uppbyggnad, men är redan on-line

Droppa gärna in där och regga dig. Det kostar inget, och sen skall vi försöka hjälpa med goda råd, samt hur du får rättvisa hos soc. Det går att få. Fast man får ta dem på rätt sätt

Jag vill helst vi tar det på
    www.pappajouren.se
    där finns fler kunniga medlemmer, och ju fler skarpa hjärnor, dess bättre.
    Bry dig inte om namnet, kvinnor är mer än välkomna, men man måste ju ha ett namn

Svar på tråden Dottern har rymt hemifrån, och soc kräver att jag ska betala hennes uppehälle