• kostnörd

IVF som lösning på upprepade missfall - någon mer?

Hello
    Jag har ställt den här frågan under IVF oxå, men förhoppningsvis får jag mer svar i det här forumet...

Efter 4 missfall har vi fått tipset att försöka med provrörsbefruktning för att det kanske kan hjälpa med konstgjorda hormoner. Någon mer som har varit med om detta, har det i såna fall lyckats???

• Svar på tråden IVF som lösning på upprepade missfall - någon mer?
  • Skeppet

Så här tror jag det ligger till:

Skall man få hjälp av konstgjorda hormoner tror jag du menar progesteron som man tar i samband med att man får tillbaka sitt ägg. Detta stöd kan man få oavsett ivf eller inte.

Har man ett konstaterat fel i generna eller annat kan ivf tillämpas då det befruktade ägget kan analyseras innan insättning. Man kan kanske sortera bort ägg som inte är livsdugliga.

Annars skall ju ivf vara ett sätt att befrukta ägg. Om ni klarar det på egen hand borde läget bli samma oavsett ivf. Men jag är osäker.

Kram Skeppet

• grynis

Hej
    Förstår mer än väl vilken jobbig situation ni lever i..
    Själv har jag haft 3 tidiga mf i v. 5-7 + en mola som upptäcktes i v. 9.
    Är nu äntligen gravid igen...och är just nu i v. 17!!!! Så det verkar ju gå bra denna gång.
    Har, i denna graviditet, tagit progesteronvagitorier från det att vi plussade t.o.m. v.12 då 2 ggr/dag + tagit trombyl + folsyra. Har ej i de tidigare graviditeterna tagit dessa läkemedel, så själv tror jag att det funkat nu pga hormonunderstödet, trombylen och folsyran...
    Trombylen kan man gärna börja med innan graviditeten, sa min läkare.Trombylen ska tydligen underlätta då allt ska bildas genom att öka blodgenomströmningen i livmodern.
    Sedan v.12 tar jag dock BARA folsyra.
    Jag kan rekomendera dig att kontakta kk och hör där om det inte är läge för dig att testa dessa läkemedel. Jag tror starkt på detta!!!

Lycka till!!! Kram

P.S. Glömde nämna att jag ej genomgått ngn. ivf...

• Sanna1978

Jag känner till en tjej som fick fem missfall i rad varav jag tror ett var i v 14. Hon gjorde då en provrörsbefruktning och det lyckades på första försöket, så nu har hon en liten flicka!

• kostnörd

Hej Tack för de stöttande/klargörande svaren. Ja, jag kommer ju att få progesteron-vagetorier i samband med att de för in de befruktade (förhoppningsvis) äggen. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa.

Peki; vi har genomgått en mycket grundlig undersökning och det enda som de egenligen hittar är att jag har lite liknande PCO (d.v.s jättemånga äggblåsor på varje äggstock) samt att jag har mycket oregelbundna och långa cykler. Läkaren på Carlanderska tror att missfallen kan hänga ihop med detta.

Svar på tråden IVF som lösning på upprepade missfall - någon mer?